De Rechtvaardige Rechters
Nooit
Niet aangemeld [Aanmelden - Registreren]

Printbare Versie | Zend naar een Vriend
Inschrijven | Toevoegen aan Favorieten
Auteur: Onderwerp: reeds teruggevonden
Vilain

Gepost op 20-4-2002 om 14:04 Edit Post Reply With Quote
reeds teruggevonden

Waarop baseer ik mij nu om te beweren dat de RR. reeds terug zijn van voor 1945 ?
1. op de verklaringen van José Goedertier, neef van Arsène, aan TWEE ex-leraars van de tekenacademie te Wetteren . José was directeur van de tekenacademie en was terzelfdertijd ondervoorzitter van de Bond voor Belgische Beroepskunstenaars, waarvan Louis Henno voorzitter was en ook een van zijn beste vrienden .
1.José Goedertier verklaarde aan G.D.S. -ex-leraar- dat hij samen met Prof. Cs en de egyptoloog Capart voor de originele R.R. had gestaan in Brussel . Cs heeft hem toen gezegd :"ge moogt gerust zijn, de èchte zijn hier , wat denkt ge daarvan ..."
Vermits Capart overleed in 1947 moet het dus wel bij de doorlichting en tentoonstelling in 1945 zijn geweest
2. Aan Honoré D.M. - eveneens ex-leraar en vriend van José, zei hij op een dag : "stap in, ik moet u iets laten zien " Daarop is José Goedertier met hem naar de St.Baafskathedraal gereden in de Vydtkapel . Toen zei José :"kijken moet ge doen" Ze zijn, zonder een woord te spreken, voor het retabel blijven staan, tot de ex-leraar zei :"kapitein, maar dat is de kopie niet, dat zijn de èchte !" . Daarop heeft José geantwoord :"ha, ge ziet het toch . Dat moest ik u horen zeggen, en nu zijn we weg en we zwijgen er verder over" .
Verder zijn er ook nog getuigenissen van :Jan Boon, De Cremer, prof. Huyghe van Het Louvre, Max Winders, Theo Lefèvre enz... Er is ook nog het intervieuw afgenomen door Johan Anthierens van Mr. Mortier in 1968, bij het verschijnen van zijn voorlaatste boek, waarin Mr. Mortier oppert dat het paneel misschien al in het buitenland is geweest voor expertise .... en op het einde "....over Jan Boon en De Cremer dan ...het is een feit dat in deze zaak al heel wat mensen onder druk zijn gezet .... Jan Boon deed er verder het zwijgen toe ...ook De Cremer heeft nadien gezwegen en gaf toe er niet meer over te durven spreken ....
O ja, ook nog de twee Gentse schilders Trotteyn en De Putter , die later hun verklaringen introkken .Mr. Trotteyn deed het onderhoud van de schilderijen in St.Baafs dus ... Hij zei aan mij : ik heb inderdaad mijn verklaringen ingetrokken, maar niet omdat ik ongelijk had, maar om van allen ambras af te zijn .
Er is nog meer o.a. in DLG :AANBOD AAN DE REGERING ; Het gedicht van Vanderveken aangebracht op een paneel van de RR. in 1945 ! en de drie RRR in verrricht enz., maar dat volgt nog .
Ik moet nu rusten, sorry . Vilain

View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member