De Rechtvaardige Rechters
Nooit
Niet aangemeld [Aanmelden - Registreren]

Printbare Versie | Zend naar een Vriend
Inschrijven | Toevoegen aan Favorieten
Auteur: Onderwerp: Het niet mis te verstane detail
Danny

Gepost op 9-4-2002 om 14:05 Edit Post Reply With Quote
Het niet mis te verstane detail

Volgens de meldingen op de site hier van onze iAG n de postings van "der Kommissar" moeten we ons richten op een detail, een beschrijving in de brieven.

We kijken wellicht allemaal over de aanwijziging(en) die toelaten om de aard van de bergplaats te raden.
Volgens de Kommissar staan de aanwijzingingen viermaal in de brieven, iAG geeft geen aantal maar spreekt over een NIET MISTEVERSTAAN DETAIL... Willen we allemaal eens een vermoeden formuleren dat ons in het oog springt als we de brieven overlezen ?

Ikzelf ben blijven stilstaan bij het woord "joyaux". Dat gebruikt AG steeds als hij over het paneel spreekt ivm de bergplaats. Zou het een hint kunnen zijn en waar zou ze naar verwijzen ?

Ik hoop echt op een vruchtbare discussie zodat we gezamelijk iets dichter bij de oplossing kunnen geraken !

Weten dat we weten wat we weten en dat we niet weten wat we niet weten, dat is ware kennis.

View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Justin

Gepost op 9-4-2002 om 14:08 Edit Post Reply With Quote
Misschien heeft het helemaal geen zin om te zoeken naar het detail, en missen we informatie waar we niet zomaar aan kunnen geraken? Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een document dat misschien ook in de enveloppe zat die men bij Goedertier gevonden heeft. Een mogelijkheid zou zijn dat Devos en/of Van Ginderachter opzettelijk iets hebben achterhouden om een of andere reden, en dat dat document nu bijvoorbeeld circuleert bij hun nazaten. Dit document zou dan misschien het onderwerp kunnen zijn van een mogelijke erfenis, en misschien ook eventuele familiale omstandigheden kunnen verklaren. Het is maar een mogelijkheid, maar ik vind ze niet zo ver gezocht.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat De Vos van AG een document gekregen heeft bij diens overlijden, ofdat er pas onlangs iets is opgedoken dat al jaren zoek was.

Justin

Danny

Gepost op 9-4-2002 om 15:09 Edit Post Reply With Quote
Ik vermoed dat we wl verder kunnen Justin. Lees nog een keer wederwoord 68 !!!

Daarin staat letterlijk : "Ik verwees naar mijn bureau, meer bepaald naar de omslag met opschrift "Comiteit - Mutualiteit". Mijn inziens kon op basis daarvan de bergplaats gelokaliseerd worden, weliswaar met de kennis van toen. Alle benodigde gegevens bevonden zich in deze map, in tegenstelling tot wat sommigen denken waren de afschriften van de brieven en de schets het enige wat zich in deze enveloppe bevond."

Om, nadat onze frank viel, ook uit te vissen welke specifiek zulke plaats met AG kan gelinkt worden hebben we informatie van toen nodig, of zie ik het verkeerd ?

Weten dat we weten wat we weten en dat we niet weten wat we niet weten, dat is ware kennis.

Justin

Gepost op 9-4-2002 om 15:18 Edit Post Reply With Quote
quote:
Origineel geplaatst door Justin
Het is natuurlijk ook mogelijk dat De Vos van AG een document gekregen heeft bij diens overlijden, ofdat er pas onlangs iets is opgedoken dat al jaren zoek was.

Dan blijven deze mogelijkheden ook nog open. Overigens vraag ik mij wel af waar Arsene deze informatie gehaald heeft, zeker kan hij dat niet weten, tenzij hij een verwant is van De Vos, Van Ginderachter, of van Arsene zijn vrouw.

Justin

Danny

Gepost op 9-4-2002 om 15:26 Edit Post Reply With Quote
Jawel, iAG weet waar de rr zitten en hij had genoeg aan de brieven, de schets en de achtergrondinformatie om het te vinden toch !?

Justin

Gepost op 9-4-2002 om 15:32 Edit Post Reply With Quote
Zou kunnen, maar naar eventuele hulpmiddelen heeft men nog nooit gevraagd of heeft iAG nog nooit op geantwoord.

Justin

caro

Gepost op 1-7-2002 om 11:05 Edit Post Reply With Quote
vraagje rond die periode

Hoelang deed een brief erover om van de postbus tot bij een geadreseerde te geraken in 1934 ?

1 dag ? 2 dagen ? of was het onvoorspelbaar ?

lumi

Gepost op 1-7-2002 om 12:13 Edit Post Reply With Quote
Ik weet niet of dit algemeen geldt ,maar ik herinner mij toch toen dat ik jong was, er vlug 3 dagen gerekend werd om een brief te verzenden.

Dat kan natuurlijk ook aan de plaatselijke postbodes gelegen hebben ,want druppels drinken tijdens de ronde was niet uit den boze.(toen!!!)

allez,ik zou eerder 3 dagen zeggen maar misschien ging het ergens anders vlugger...

Therapy?

Gepost op 1-7-2002 om 13:18 Edit Post Reply With Quote
In Dlg kan je vinden hoe lang iedere brief erover gedaan heeft.
Ook in de boek van Noppe staat het wel vermeld.

Groeten T

lumi

Gepost op 1-7-2002 om 14:23 Edit Post Reply With Quote
Ja, inderdaad (goed van Therapy? !!).
Blijkbaar zit er telkens maar 1 dag tussen de posting van de brief en de ontvangst bij het bisdom.

Groeten

Yoda

Gepost op 5-7-2002 om 08:39 Edit Post Reply With Quote
Het niet mis te verstane detail

Hallo, ik ben vrij nieuw met deze materie, een ding valt me echter op over het niet mis te verstane detail. "Comiteit - Mutualiteit" - is dit de locatie waar de bergplaats zich bevindt. Wat was de relatie van AG met de Mutualiteit (als koster evt.) , had hij toegang tot een evt. bureel, ... Nergens zie ik hier vragen over. De omslag bevatte verder geen papieren die een persoonlijk mutualiteitsdossier e.d. bevatten.
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Willy

Gepost op 5-7-2002 om 09:46 Edit Post Reply With Quote
Uiteraard had hij als voorzitter vd Eendracht toegang tot de gebouwen van de mutualiteit, en dit zowel te Wetteren als in de hoofdzetel te Dendermonde.
Maar...ik denk dat we iedere locatie die een nadrukkelijk verband had met AG als bergplaats mogen afschrijven. Het paneel zit op een plaats die in de verste verten nog niet aan AG doet denken....

View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Danny

Gepost op 5-7-2002 om 10:31 Edit Post Reply With Quote
"Comiteit - Mutualiteit" stond volgens mij op de omslag als een afleidingsmanoever. Mevr. AG zou de inhoud uit die enveloppe niet vlug doornemen omdat zij met die bezigheid en de sociale bekommernissen van AG helemaal niet betrokken was. Met het wisselkantoor en al de zakelijke belangen daarentegen wel, een bruine enveloppe zou in dat geval wel op inhoud gekontroleerd worden...

Therapy?

Gepost op 5-7-2002 om 10:53 Edit Post Reply With Quote
Misschien danny,

Maar we moeten er toch rekening mee houden dat het een typ kan zijn. Ag hield nl van symbolen.

Langs de andere kant zou een of andere CM veel te verdacht zijn, en naar hem kunnen wijzen

Groeten T

precon

Gepost op 5-7-2002 om 11:37 Edit Post Reply With Quote
quote:
Origineel geplaatst door Willy
Uiteraard had hij als voorzitter vd Eendracht toegang tot de gebouwen van de mutualiteit, en dit zowel te Wetteren als in de hoofdzetel te Dendermonde.
Maar...ik denk dat we iedere locatie die een nadrukkelijk verband had met AG als bergplaats mogen afschrijven. Het paneel zit op een plaats die in de verste verten nog niet aan AG doet denken....

Ik weet het nog zo niet. Men zou toch moeten bewijzen dat hij er echt iets mee te maken had. Als wij eens doordenken in de richting van wat hem zou kunnen hebben inspireren komen we terecht bij Arsene Lupin en Edgar Alen Poe.

Is het niet zo dat deze verhalen zo in elkaar zitten dat de plaats wel in relatie staat met de dader. De dader echter speelt hierop om boven elke verdenking komen te staan.

Wij zijn het er toch over eens dat Arsene's geest en creativiteit aanleunt bij deze auteurs? Of is dat na verloop van tijd verworden tot een legende ?

art-b

Gepost op 5-7-2002 om 11:46 Edit Post Reply With Quote
Ik heb reeds van bij het begin dat ik als had gelezen het vermoeden gehad dat dit inderdaad het niet mis te verstane detail was.
Is er iemand die al wat verder gezocht heeft op deze tip? laat ons de resultaten dan maar weten. ander lijkt het me toch aangewezen om eens in die richting te gaan zoeken.

Der Kommissar

Gepost op 6-7-2002 om 20:30 Edit Post Reply With Quote
Er was meer dan dat in Comiteit Mutualiteit

Er was meer dan maar de afschriften van de brieven, de uitgeknipte advertenties, het ontwerp van 14de brief en een schets in die bewuste omslag.
Wat en waar het gebleven is is de vraag. Maar iAG heeft het teruggevonden.
Er was heel zeker een brief bij van G die de hele affaire uitlegde. Het is trouwens daarom dat de hele zaak zolang geheim is gehouden en dat VGA en niet De Heem (vrijmetselaar) het onderzoek naar zich heeft getrokken. Geheim, niet voor een wisselagentje, wl voor wie allemaal in de zaak betrokken was en het waarom. De dood van G kwam uiteindelijk goed uit : men moest niet verder zoeken en men kon de zaak zo vlug mogelijk vergeten. Verder was er wellicht het plan van het laatste puzzel. Wellicht nog meer.
Waar zijn deze gegevens gebleven ? Er zijn niet zo veel mogelijkheden. G's vrouw ? Neen. Luysterborgh en Cie ? Neen. Koehn ? Neen. De Heem ? Neen. Blijven VGA en De Vos. VGA heeft een(heel slordig) onderzoek gedaan en heeft niets gevonden. Hij is ook zowat overal zowat in het wilde gaan zoeken en heeft niets gevonden. Hij dus ook niet. Blijft De Vos. Wij mogen alleen maar geloven wat hij zegt nopens die bewuste omslag Comiteit Mutualiteit. G heeft hem ook meer kunnen vertellen dan wat DV zegt. Er zat dus meer in die omslag en daarmee moest het mogelijk zijn de RR terug te vinden. Voor wie eraan twijfelt zie dan WW 79.
G ging inderdaad geen raadseltjes aan zijn tijdgenoten achterlaten. Het moest dus met deze elementen in die omslag, met de kennis van toen, mogelijk zijn de RR terug te vinden.
Der Kommissar

Willy

Gepost op 6-7-2002 om 23:27 Edit Post Reply With Quote
Zouden de makers vd RR-site over ongepubliceerde informatie beschikken via de nakomelingen vd familie De Vos ?
Maar waarom heeft De Vos in 1934 zelf niets met deze informatie (aan hem alleen bekend) gedaan ? Tenzij...het is mij opgevallen dat iAG enkel 100 % zekerheid heeft over de bergplaats van april tot november 1934... (zie ww)
Verder ga ik volledig akkoord met deze stelling. Met de gepubliceerde informatie alleen is het mi niet mogelijk de bergplaats te lokaliseren, men heeft (zoals iAG zelf toegeeft) nood aan bepaalde achtergrondinformatie, die in 1934 een vrij duidelijke hint moet bevat hebben. Deze informatie is echter nooit vrijgegeven en de Kommissar zou het wel eens bij het rechte eind kunnen hebben met zijn hypothese.
Een andere mogelijkheid is dat AG op zijn sterfbed nog wel iets meer aan De Vos heeft gezegd of hetgeen officieel geboekstaafd staat. Geef toe, Goedertier is twintig minuten alleen geweest met De Vos en zou enkel de verwijzing naar het "schuifken in zijn bureau" gegeven hebben....
Wist De Vos meer en heeft hij anderen door zijn stilzwijgen in bescherming willen nemen ? het is bekend uit DLG dat hij nadien in gesprekken dikwijls verwees naar een beeld dat bij hem thuis op de schoorsteen stond, voorstellende drie aapjes, als symbool voor "horen, zien en zwijgen"...Wie weet meer ?

View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Therapy?

Gepost op 7-7-2002 om 05:54 Edit Post Reply With Quote
Nogthans schrijft hij duidelijk.....
Dat het geheim zelfs niet aan een blad papier is toevertrouwd...

Groeten T

Der Kommissar

Gepost op 10-7-2002 om 16:18 Edit Post Reply With Quote
Ja, maar G schrijft ook andere zaken in zijn brieven die gewoon bluf waren !
En ook : ik denk niet dat hij op een blad zou geschreven "de RR liggen geborgen in Gent, in de nmbfsrstraat nr XIz, onder de derde trede van de trap naast het WC..." Maar de nodige gegevens waren wl in de enveloppe Comiteit Mutualiteit en dit samengebracht met misschien (bijna zeker) mondelinge info aan De Vos moest naar de bergplaats kunnen leiden.
Der Kommissar

Der Kommissar

Gepost op 17-7-2002 om 19:05 Edit Post Reply With Quote
Dus duidelijk : na de dood van G was er minstens nog iemand die meer afwist, en er later een soort dossier van gemaakt heeft. Die iemand heeft dan tevergeefs getracht te onderhandelen eind 1938 met de regering Spaak.
Der Kommissar
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
"Om de hemel te verdienen gingen mensen ver, zeer ver".

J=Ans

Gepost op 20-7-2002 om 01:01 Edit Post Reply With Quote
Zelfs niet aan een blad papier toevertrouwd...Je zou beter vertalen "mme pas une feuille d epapier" niet aan n blad... Dit kan ook betekenen dat AG zijn "terrible secret" wel aan meerdere bladen toevertrouwd heeft, die telkens op een geigende manier werden verborgen. Hoeveel zouden er zo zijn? Hoeveel haren zouden omhoogrijzen als er zelfs maar eentje bovenkwam?
Albert I

Gepost op 20-7-2002 om 12:55 Edit Post Reply With Quote
KVO zou na de dood van AG meermaals bij de bischop hebben aangedrongen om schadeloos gesteld te worden!

Hij en PP zouden waardevolle info hebben over de bergplaats van de RR. Ik weet niet dat er ooit iemand van het bisdom oren gehad heeft naar hen.

in DLG staat wel te lezen dat KVO een onderhoud had met HC.

Albert I Koning Der Belgen RR

L union fait la Force

Der Kommissar

Gepost op 21-7-2002 om 07:39 Edit Post Reply With Quote
Sire,
Waar haalt U de informatie over de "onderhandelingen" van KVO en/of PP na de dood van G ?
Of ze waardevolle info konden verstrekken i.v.m. de bergplaats van de RR betwijfel ik. Immers dan zouden de RR al lang moeten terug zijn (of misschien zijn ze dat wl, h Vilain ?!). Ik blijf echter tot het standpunt dat de RR nog steeds berusten waar G ze verborgen heeft.
Mijn hypothese is dat De Vos meer heeft gevonden (en gehoord van de stervende G) betreffende de ware toedrachten van de diefstal. Geen "dossier" maar een blad of twee waarop G alles uitlegt. (En J=Ans: ik geloof dat de stelling "pas une feuille de papier = beaucoup de feuilles de papier", vele bladen, dus, niet juist is. Het lijkt me eerder typisch voor de woordenschat van een Vlaming die niet 100% goed Frans schrijft).
M.i. moet dus op dat blad de namen van KVO, PP en anderen voorkomen en de hele uitleg rond het beurschandaal rond ADM. Ik vermoed dat hiermee De Vos (misschien met VGA, misschien eerder via hoger gelegen politieke, katholieke vrienden) diskreet is gaan onderhandelen met het Bisdom om de zaak natuurlijk in de doofpot te stoppen en te trachten zowat iedereen "schadeloos" te stellen, indien mogelijk. Een soort geheim gentlemen's agreement in de zin van "dit is zeer vervelend, iedereen heeft schade opgelopen, laten we de hele zaak zo snel mogelijk vergeten". Het is zelfs niet onmogelijk dat het Bisdom met behulp van politieke , katholieke "weldoeners" TOCH KVO en consoorten heeft gedeeltelijk schadeloos heeft gesteld. But the problem was and is : noch KVO, noch PP, noch anderen wisten waar de RR berusten !
Het verhaal van inmetselen geloof ik niet. Wat wl kan is dat G onder druk van KVO en consoorten zou kunnen gezegd hebben "ik kan ze jullie niet teruggeven, ze zijn ingemetseld". En daarmee was de kous af, hij kon immers niet ergens publiekelijk gaan openbreken !
Maar G heeft de RR niet ingemetseld, dit is gewoon een vals spoor om de RR nog beter te kunnen beschermen.
Der Kommissar
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Om de hemel te verdienen gingen mensen ver, zeer ver".

Yoda

Gepost op 21-7-2002 om 10:05 Edit Post Reply With Quote
Juist Kommissar. Ik denk dat je hier de nagel op de kop slaat. Verder, en hier verwijs ik naar mijn reactie onder 'De Rechtvaardige Rechters Brieven De brieven ... dd. 10/7 - 00.16u.', vermoed ik dat De Vos benaderd is geworden door de uitvoerders (of omgekeerd) en dat hij ofwel verkozen heeft om de uitvoerders onder druk te houden (of omgekeerd verkozen heeft om te beweren dat hij de locatie van de RR niet kende voor zijn eigen veiligheid tov. de uitvoerders.) De reactie van PP dat de koster van Wetteren de RR had ingemetseld in Dendermonde is waarschijnlijk gedaan in een bui van frustratie; dat de RR hem ontglipt waren doordat AG met het voorstel op de proppen kwam om via chantage losgeld te bekomen ipv ze te verkopen in Amerika. Verder omdat na de dood van AG voor iedereen onbereikbaar waren.

Niet in wat men zegt vindt men de waarheid, wel in wat men niet zegt.