De Rechtvaardige Rechters
Nooit
Niet aangemeld [Aanmelden - Registreren]

Printbare Versie | Zend naar een Vriend
Inschrijven | Toevoegen aan Favorieten
Auteur: Onderwerp: mail and tool
jacques

Gepost op 15-6-2002 om 10:42 Edit Post Reply With Quote
mail and tool

"Mail and tool" is een anagram, wie slaagt erin deze letterpuzzel op te lossen?
View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Der Kommissar

Gepost op 15-6-2002 om 18:55 Edit Post Reply With Quote
Met het laatste gegeven die iAG ons gegeven heeft kan men eigenlijk twee sporen volgen (en zelfs de twee samen, natuurlijk):
- de latijnse spreuk, enerzijds en
- Mail and Tool, anderzijds.
Mail and Tool kan wel een anagram zijn.
Toch doet deze "tool" even een knipperlichtje branden. Dit is een link met een weinig gekende aktiviteit van G. Zie DLG pg 326. In 1910 werd G aangesteld als "teken- en werktuigkundige" in een school in Kalken. Zelfs kommissaris Mortier heeft daarover niet veel te vertellen : "Waar G de bekwaamheid (be)haalde om onderricht te geven in werktuigkunde is ons niet bekend."
Is dit soms een link die men in 1934 nog kon maken maar nu niet meer ? let op : iAG zegt ons ook dat de "verpakking" eigenlijk iets schoons is.
Nu denk ik niet speciaal aan die school in Kalken, maar eerder aan dit : leerlingen in zulke technische scholen gingen wellicht toen zoals nu soms op "stage" in bepaalde bedrijfjes. G kan met die bedrijven een goed contact behouden hebben, ze zelfs goed kennen. Maar weinigen weten het nog.
Stel nu dat dat plan geen "kerkelijk" gebouw voorstelt, maar bv. een atelier ?
Misschien een werkplaats dat werd omgebouwd (bv. in 1934)?
Toegegeven, dit is misschien de bal helemaal mis slaan, maar het is misschien toch de moeite waard om even in die richting te denken.
Der Kommissar

View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Joost

Gepost op 15-6-2002 om 18:58 Edit Post Reply With Quote
Anagram

Mail And Tool = AMONTILLADO

Wat heb ik gewonnen ? Een typemachine uit '34 of een gesigneerd schilderwerk van Van Eyck ?

Der Kommissar

Gepost op 15-6-2002 om 20:21 Edit Post Reply With Quote
Of een goede fles Sherry...
der K

Bom

Gepost op 15-6-2002 om 21:54 Edit Post Reply With Quote
En un lien avec E.A. Poe , donc . The cask of Amantillo est une terrible histoire de vengeance sur fond de Franc-maçonnerie . La truelle , le signe de reconnaissance que ne comprend pas Fortunato , l'allusion à la " brotherhood" : aucun doute à ce sujet .
La devise des Montrésor ( nemo me , etc ) a elle aussi un rapport avec la Franc-maçonnerie puisque c'est également la devise de l'ordre du Chardon dont les membres , ayant accueilli et protégé les Templiers proscrits , seraient à l'origine de la Franc-Maçonnerie écossaise .

Poe , comme Lindberg ! - était Franc-maçon .

P.S.: Bravo Joost !

Bom

patte

Gepost op 16-6-2002 om 07:39 Edit Post Reply With Quote
OK Joost heeft gescoord, maar ik gaf toch minstens een goeie voorzet.
(zie mijn reactie op afbeelding WW9)

Der Kommissar

Gepost op 16-6-2002 om 09:17 Edit Post Reply With Quote
Ja, maar Bom : het is niet Amantillo (9 letters) ! Het anagram bestaat uit 11 letters (Mail and Tool). Dat gaat wèl voor Amontillado (ook 11 letters), een Sherry (Xeres) variante. En die fles is reeds gereserveerd voor Joost !
Der Kommissar

Justin

Gepost op 16-6-2002 om 10:25 Edit Post Reply With Quote
En Joost trakteert aan iedereen hé

Justin

Albert I

Gepost op 16-6-2002 om 14:42 Edit Post Reply With Quote
Waarde landgenoten,

in deze dagen van feestgedruis, waar onze fiere rode duivels in Japan de Braboçonne luidkeels meezingen, waar de eeuwige kwestie tussen Vlamingen en Walen weer de kop opsteekt. Wil ik en mijn vrouw jullie toch iets vertellen.

Mail and Tool inderdaad 11 letters. Als je nu de 14de brief bekijkt, dan zie je dat AG 11 cijfers neerschrijft. Toeval of niet.....

Veel plezier en dat we morgen allemaal luidkeels O dierbaar Belgie mogen zingen.

En Vooral voor VORST en Vaderland

Albert I Koning Der Belgen
Rechtvaardige Rechter

J*Ans

Gepost op 16-6-2002 om 15:36 Edit Post Reply With Quote
Abert I, was jij wel franc-maçon? Of de enige die het niet was?
In elk geval ontpopt internet Arsène zich als een meester in de "cryptologie"...

Albert I

Gepost op 16-6-2002 om 17:01 Edit Post Reply With Quote
Geachte J_ans,

Was ik het niet die op de IJZERVLAKTE zei : Dat de vlamingen eindelijk verdienden waar ze recht op hadden. Maar ik zie het verband niet tussen al dan niet Vlaamsgezindheid en de anagram beste J_ans

Albert I Koning Der Belgen Rechtvaardige Rechter.

Bom

Gepost op 17-6-2002 om 07:35 Edit Post Reply With Quote
To Der K

Simple faute d'inattention de ma part , dear Der K : la nouvelle de Poe s'intitule bien sûr " The cask of Amontillado " et non pas Amantillo . Je le sais d'autant mieux que je l'ai lue .
Cask = Tonneau
Amontillado = vin Xerès

Un des personnages de la nouvelle est négocian en vins. Ca devrait vous intéresser !

Mais quel rapport avec les RR ?

Les RR cachés dans un Tonneau de Xerès !??
Aaaargh !!

Bom

ALie

Gepost op 17-6-2002 om 14:44 Edit Post Reply With Quote
The Cask of Amontillado: de integrale tekst

"The Cask of Amontillado" van Edgar Allan Poe is op verschillende websites integraal te lezen -- in het Engels wel te verstaan.
Kijk bijvoorbeeld op (klik) "The Cask of Amontillado". Volgens mij wil i-Arsene met deze nieuwe hint ons duidelijk maken dat Arsene Goedertier indertijd zijn inspiratie voor het verstoppen van de RR bij dit werk van Poe gehaald heeft.

1) Enerzijds is er het motief. In dit verhaal van Poe neemt de verteller op niet mis te verstane wijze wraak op zijn kennis Fortunato.

2) Anderzijds mogen wij verwachten dat de schuilplaats van de RR die door i-Arsene aangeduid zal worden (zoals zovelen reeds geopperd hebben) een plaats achter een indertijd opgetrokken muur is.

[Veranderd op 17-6-2002 door ALie]

Arsene

Gepost op 17-6-2002 om 16:09 Edit Post Reply With Quote

Trek niet te vlug conclusies ...

Dit was geen nieuwe hint, deze zat reeds geruime tijd verwerkt in een verborgen ruimte.

Er zitten zo nog hints in de site waar niemand zich vragen bij stelt, of werden deze nog niet ontdekt ?

Nu reeds moet u in staat zijn het raadsel te ontsluieren.

[Veranderd op 17-6-2002 door Arsene]

Door wraak te nemen komt een man gelijk met zijn vijand; maar door daar van af te zien staat hij hoger.

View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Justin

Gepost op 17-6-2002 om 16:36 Edit Post Reply With Quote
quote:
Origineel geplaatst door Arsene

Dit was geen nieuwe hint, deze zat reeds geruime tijd verwerkt in een verborgen ruimte.

Er zitten zo nog hints in de site waar niemand zich vragen bij stelt, of werden deze nog niet ontdekt ?

Er zijn bij mijn weten op dit moment slecht drie verborgen ruimtes ontdekt, dus ik vermoed dat ze nog niet gevonden zijn, Arsene...

Justin

jacques

Gepost op 18-6-2002 om 11:15 Edit Post Reply With Quote
Bij mijn weten zijn de verborgen ruimtes: het oog op het onthaal, het hoofd van Poe bij ww26, en bijdrage 64. Mocht iemand nog een verborgen ruimte kennen graag hier reageren aub. Ik weet niet als bijdrage 64 op de resourcessite staat dus hieronder nog eens Bijdrage 64

Op 20.01.2002 om 14.23 uur door W.N.

Beste Arsène,

Alhoewel je ons al heel wat op weg hebt geholpen wat betreft de intrige zit ik toch nog met een paar vragen. Je spreekt over het verspelen van een grote som geld die was ingezameld.

Met welk doel was het geld ingezameld en hoe is die som "verspeeld"?

Groeten

Beste W.

Zou er in 1934 reeds een beursclub hebben bestaan ?

(Misschien kan uw echtgenote daar op antwoorden ;-) )

In het begin van 1934 werd door A.D.M. (Secretaris van het Bisdom) geld ingezameld om dit te beleggen in aandelen. Al het ingezamelde geld kwam van mensen uit het katholieke milieu.

Toen rond half maart 1934 een bepaalde bank onverwacht in faling ging bleek dat ADM had geinvesteerd in deze aandelen. De aard van de belegging was echter voor het katholieke milieu deontologisch onverantwoord.

Danny

Gepost op 18-6-2002 om 12:32 Edit Post Reply With Quote
quote:
Origineel geplaatst door Arsene

Het "raadsel" ontsluieren ! Wel dat kan ! Tenminste als met het raadsel bedoeld wordt : wie,waarom, wanneer en hoe !

KVO en PP samen op 10-11 april 1934 omwille van het financiële débacle met de Bank van de Arbeid (eind maart 34).
AG verborg nadien de RR - "de koster van Wetteren, hij mestselde het in een muur" (dixit PP) - en AG schreef ook de brieven.
PP deponeerde, in mei, de grisaille in het noordstation en postte nadien daar de door AG getypte brief.
AG haalde, met de hulp van een taxichauffeur, het geld (25.000fr) op in Antwerpen...

Het raadsel kan worden opgelost ja, maar om de bergplaats te vinden mankeren we een (hét) berlangrijk(ste) element !

Weten dat we weten wat we weten en dat we niet weten wat we niet weten, dat is ware kennis.

Gunter

Gepost op 12-8-2002 om 23:02 Edit Post Reply With Quote
Allen Edgar Poe

Beste allemaal,

Allen Edgar Poe wordt stilaan een rode draad. Het is me niet duidelijk of het nu AG of iAG is die grote fan is van diens werk. De website van Poe heeft altijd tussen de links gestaan. Waarom er dus via het hoofd naast WW 26 en dan de letter P op het boek opnieuw naar de site werd verwezen was me nooit geheel duidelijk. Volgens mij was het een verwijzing naar The Raven. Een verhaal van Poe waarin hij beschrijft dat een hele zoektocht wordt ondernomen naar iets wat uiteindelijk op de schouw voor ieders ogen had gelegen. Volgens iAG is Mail and Tool wel geen nieuwe verwijzing, maar het biedt voor mij althans een nieuw licht op de oude verwijzing(en).

In een van de vorige berichten stelt iAG dat hij nog hints heeft gegeven zoals hij dat deed met de Poe verborgen ruimte. Bedoelt hij nog verborgen ruimtes of bedoelt hij nog verwijzingen in een of andere vorm of zelfs letterlijk via een WW. Hij stelt dat alle hints zijn gegeven op tot een oplossing te komen... Dat bevestigd alleen maar mijn vermoeden dat je eigenlijk zo weinig mogelijk van de zaak moet weten om er de clou van in te zien. Veel te veel details en onderzoekingen (goedbedoelde) vertroebelen het beeld.

Uitgaande van het feit dat iAG geen kwakzalver is zou het moeten volstaan om WW1 tot WW89 grondig te onderzoeken in combi met de brieven van AG. Dat zou genoeg info moeten opleveren voor een 'oplossing'. De antwoorden in WW zijn echter dubbelzinnig (net als alle uitspraken van AG zelf). Neem nu WW2. iAG haalt de AG-frase aan van te gaan zoeken 'autour de Saint-Bavon'. Bedoelt men dan de kathedraal, de abdij, de wijk of nog iets anders? Wie somt de vijf a tien belangrijkste feiten op - meer zullen er dat zeker niet zijn - die leiden tot een onontkoombare conclusie?

jefke

Gepost op 13-8-2002 om 06:04 Edit Post Reply With Quote
Inderdaad, ik geloof ook niet echt dat iemand de RR gaat vinden door een "RR - onderzoek" ... er zijn er U al een paar honderd voorgegaan de laatste 67 jaar...

Hoe iAG het gevonden heeft is niet duidelijk maar zijn annonimiteitsdrang geeft wel aan dat er een reukje aan zit ... dus een "normale" onderzoeker gaat er niet geraken. Vandaar geloof ik ook in wat Gunter zegt ... hoe minder je van de "zaak" afweet hoe beter ... vergeet het DLG, vergeet alles wat je her en der opgepikt hebt en bekijkt gewoon de WW, de verborgen hints en de originele brieven ... en ge zult vinden een beschilderde eike plank !!

Wat denkt iAG hiervan ? Aresene ?

RWS

Gepost op 13-8-2002 om 07:06 Edit Post Reply With Quote
dua site

Jefke, vanaf 1 oktober beginnen we
met de onthulling...
Wat wil je nog meer ?