De Rechtvaardige Rechters
Nooit
Niet aangemeld [Aanmelden - Registreren]

Printbare Versie | Zend naar een Vriend
Inschrijven | Toevoegen aan Favorieten
<<  1    2    3  >>
Auteur: Onderwerp: Een niet mis te verstaan detail in WW
Yoda

Gepost op 10-7-2002 om 08:01 Edit Post Reply With Quote
Een niet mis te verstaan detail in WW

In WW 17 bevestigt iAG 'toeval of niet, een van deze sleutels - de kleinste - paste ook op de deur van de plaats waar ik de RR verborg'. Hoe weet iAG dit; heeft 'hij' toegang tot de sleutel en tot de plaats waar de RR verborgen zijn en kan hij dit ongemerkt proberen? Ik acht deze mogelijkheid onwaarschijnlijk. Waar haalt iAG dus bevestiging dat de kleinste sleutel op de bergplaats past. Ofwel uit het politiedossier - gezien de kwaliteit van de brieven van iAG (beter) heeft hij waarschijnlijk andere bronnen; heeft hij dit van de Kerk die op de hoogte is geweest van het onderzoek en toegang heeft moeten verlenen tot bepaalde plaatsen (o.m. het doksaal st-baafs) of staat het gewoon gepubliceerd bvb in DLG (ik heb nog geen exemplaar kunnen bemachtigen). Staat in DLG waar deze sleutel is geprobeerd? Het zou toppunt van ironie zijn mocht inderdaad de sleutel toegang hebben verleent tot de 'bergplaats', en mochten de RR bvb verborgen zijn in de deur waar deze sleutel op past (in de veronderstelling dat de deur niet enkel gebruikt zou zijn als transportmiddel). In WW 25 vinden we terug: het enige wat Mortier ontbreekt is de 'sleutel' tot de bergplaats. Het zou sterk ironisch zijn mocht Mortier de sleutel en de deur in handen hebben gehad, onwetende wat deze verborg. In WW 76 vinden we: 'Nooit zijn de eigenaars, de gebruikers, de bezoekers of de huurders zich bewust geweest van de aanwezigheid van de Rechtvaardige Rechters.' - Met name de vermelding 'gebruikers' bevestigen de mogelijkheid dat de RR nog steeds in een deur verborgen zitten.

Bijdrage 52 zegt: 'Zei ik niet ... " l' objet volé devait être caché dans un endroit trés simple, pas précisément une cachette, mais un lieu dans lequel on ne songerait nullement à le chercher." Dit is het idee dat AG gehaald heeft uit Amontillado van Poe. - Als je wat wil verbergen doe het dan op een plaats die niet aan een bergplaats doet denken en doe het dan op een manier waarop alles op zijn plaats lijkt te zijn en niemand er verder op zoek gaat.

View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Therapy?

Gepost op 10-7-2002 om 08:39 Edit Post Reply With Quote
van die kleinste sleutel dat vinden we in de DLG. Je hebt gelijk dat iAG aangezien hij zegt dat hij nog niet in het gebouw geweest, niet met 100% zekerheid kan zeggen dat de kleinste sleutel zou passen. Nu verborgen in een deur??? Die kans acht ik heel klein, de kans dat er met die deur in 68 jaar iets gebeurt vrij groot.

ook schets laat meer zien dan alleen maar een deur.
Langs de andere kant :elle porte en elle miusschien toch iets om over na te denken.

Groeten T

Happy people have no Stories

View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Willy

Gepost op 10-7-2002 om 08:57 Edit Post Reply With Quote
Wat de sleutel betreft : een bontebaard sleutel uit die tijd past op veel deuren, het zou heel goed toeval kunnen zijn. Maar een belangrijke aanwijzing lijkt mij vooral dat de ruimte waar het paneel verborgen is toegankelijk is via een deur met nog een "oud" slot (dus gaan yale slot bvb), wat er zou kunnen op wijzen dat het nog steeds dezelfde deur is van 1934.
View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Therapy?

Gepost op 10-7-2002 om 09:23 Edit Post Reply With Quote
Zo zie ik het idd ook

Smalle

Gepost op 10-7-2002 om 13:00 Edit Post Reply With Quote
sleutel & Mortier

Het is inderdaad ironisch, maar als ik mij niet vergis, is het dankzij Mortier dat de sleutel er nog is. In DLG staat een foto van twee sleutels (een grote en een kleine) die aan het sleutelrekje hingen bij AG. Die sleutels waren spoorloos tot Mortier ze na lang zoeken kon op de kop tikken. Hij heeft ze inderdaad hier en daar geprobeerd en de kleine paste - als ik het goed voor heb - ergens op het doksaal van de Sint-Baafs. Maar dat hoeft ons niet te verwonderen: het is een bontebaardsleutel. Die past bij wijze van spreke misschien 'bij ons thuis op 't koerke'...
In elk geval: ik heb zo de indruk dat Mortier er dicht is bij geweest - hij had zelfs de sleutel. Maar hij kende niet voldoende achtergrondgegevens - en dus zocht hij op de verkeerde plaatsen.

Therapy?

Gepost op 10-7-2002 om 13:07 Edit Post Reply With Quote
Misschien was Mortier wel blind voor sommige zaken.
Hoe verklaar je anders dat hij geen gegevens over die wisselagent in Gent niet kan vinden. De zoon van een eerste minister nota bene

precon

Gepost op 10-7-2002 om 13:18 Edit Post Reply With Quote
De zoon van een eerste minister ???

Onderzoek datgene waarom men u bespot als u het wilt onderzoeken

Danny

Gepost op 10-7-2002 om 15:49 Edit Post Reply With Quote
Idd, deze wisselagent HC, die overleed op 13 oktober 1954, stamde uit een vooraanstaande katholieke familie uit het Gentse, zijn vader was wijlen eerste-minister C. (jaren 1890)

Weten dat we weten wat we weten en dat we niet weten wat we niet weten, dat is ware kennis.

Der Kommissar

Gepost op 17-7-2002 om 19:13 Edit Post Reply With Quote
Om te weten of een sleutel op een slot past moet men het eerst uitproberen. Maar dan moet men over de sleutel beschikken en die ligt in het gerechtelijk dossier in Gent.
Ofwel ergens vernemen dat de sleutel op het slot van die deur past. Ofwel is gewoon de redenering dat, omdat het een bontebaardsleutel is, de sleutel op het slot van de bergplaats past.
Allesziens deze sleutel kan niet de toegang van een gebouw zijn. Het moet ergens op een binnendeur of kast e.d. passen.
Maar door deze sleutel op het slot te zetten heeft men nog niet toegang tot de RR
Hiervoor zal wat "knutselwerk" nodig zijn.
Der Kommissar
---------------------------------------------------------------------------------------------------
"Om de hemel te verdienen gingen mensen ver, zeer ver".

patte

Gepost op 29-7-2002 om 13:25 Edit Post Reply With Quote
WW17 houdt mij eveneens in de ban.
Langs de ene kant zegt Iag dat hij de bergplaats nog niet bezocht en dat deze ook voor hem ontoegankelijk is. Langs de andere kant zegt hij dat de kleinste van de sleutels op de deur van de plaats paste waar hij de RR verborg.
Iag kan dit enkel weten uit DLG waar wordt vermeld dat de kleinste sleutel paste op het linkerdeurtje dat toegang verleent tot het doksaal in Sint Baafs.
Sommigen besluiten uit hetgeen Iag reeds heeft geantwoord in WW dat de RR niet in Sint Baafs kunnen verborgen zijn, maar dit heeft Iag nooit op die manier bevestigd. Het paneel is er misschien niet bij de diefstal zelf verborgen, maar slechts achteraf (hoe onwaarschijnlijk dit ook moge klinken).
Wat mij ook steeds blijft intrigeren is de verwijzing naar Poe en meer naar Amontillado (verwijzing naar een inmetseling). Ik denk dan meer bepaald aan de ruimtes achter de westelijke muur van de crypte (waar zich een doodskist en skelet bevond en waar ook nog een opening was die toegang verleende tot een ruimte onder de benedenkerk). Wel een beetje luguber.
Er was reeds zand voorhanden en stenen zullen er misschien ook wel gelegen hebben. Wijwater was ook beschikbaar. Nog wat cement en Arsene kon zijn voorverpakte trofee inmetselen. Tot hier mijn (ziekelijke) fantasie.

Cui Bono

Danny

Gepost op 29-7-2002 om 14:56 Edit Post Reply With Quote
Knap bedacht en mogelijk... op één klein detail na !
Hoe kon AG ongezien het paneel van de RR terug in Sint Baafs smokkelen ?

Weten dat we weten wat we weten en dat we niet weten wat we niet weten, dat is ware kennis.

J=Ans

Gepost op 29-7-2002 om 15:03 Edit Post Reply With Quote
Wie heeft er al BEWEZEN dat AG niet aanwezig was bij de diefstal?
Albert I

Gepost op 29-7-2002 om 15:10 Edit Post Reply With Quote
Wie heeft er bewezen dat AG wel bij de diefstal was??????

1) Ag zou nachtblind geweest zijn
2) z'n vrouw heeft altijd volgedhouden dat hij die nacht thuis was
3) er zijn geen voorbereidingen getroffen voor de diefstal door AG zelf
4) Waarom in de brieven steeds naar KVO en Co blijven vermelden?
5) ...

Albert I Koning Der Belgen RR

L union fait la Force

Vera

Gepost op 29-7-2002 om 15:49 Edit Post Reply With Quote
Goedertier

Goedertier is pas later bij de Zaak betrokken. Dat is hier al in den treure herhaald en staat ook in zijn brieven...

des tribulations ... waarin ik terecht gekomen ben schrijft hij... voldoende bewijs?

pegger

Gepost op 29-7-2002 om 15:53 Edit Post Reply With Quote
J_ans heeft nu eenmaal zijn theorie en is daar niet van af te bregen.
J=Ans

Gepost op 29-7-2002 om 20:24 Edit Post Reply With Quote
Beste pegger,

Oh nee, Goedertier moest er niet bij zijn. Heb ik dat gezegd? Ik heb enkel gezegd dat geen enkel objectief bewijs is aangevoerd voor het feit dat hij er niet bij was. Zelfs Albert vraagt me nu of ik kan bewijzen of hij erbij was. Natuurlijk niet, daar gaat het juist om. Wat niet bewezen is, blijft open. Ik zal nu één per één je punten behandelen:

1. AG zegt zelf dat hij op ene rare manier aan de panelen is gekomen. Wie zegt dat hij hier niet liegt, zoals bvb. met zijn gezondheidskuur?
2. Hij was nachtblind, zeggen sommigen maar zijn mededaders niet. Dus geen beletsel.
3. Er zijn geen voorbereidselen getroffen.. Hoe weet je dat. Staat er een datum op de schets? Trouwens in een ontwerp verpakking die ik had gemaakt en verzonden aan Justin, en die om één of andere reden niet meer op de verzamelbox staat, blijkt dat mijn ontwerp eigenlijk zeer geschikt was om 2 panelen in te vervoeren. Het kan dus best voor de diefstal gemaakt zijn.
4. De brieven vermenden NOOIT naar KVO en co. Ik geloof dan ook niet dat DUA naar Padua verwijst. En als AG dan toch zo duidelijk wilde zijn waarom dan pas ettelijke brieven later die ANS van Antonius??? De door jou ingeroepen verwijzing is een illusie opgewekt door iA, en opgeklopt door anderen. En dat "casse-cou" naar een ongeval zou verwijzen is bijna hilarisch te noemen. Daar zijn veel, veel, veel betere verklaringen voor.

Ik probeer de jongste dagen wat stenen in de kikkerpoel te werpen.
Ik bedoel dat men niet klakkeloos moet geloven wat hier allemaal verteld wordt. En waarom zou iemand er geen andere ideeën op mogen nahouden en die posten. Is dat zo erg??? Doe ik iets mis?

Hiermede hop ik al uw argumenten op een toch constuctieve wijze verworpen te hebben.

jané

Gepost op 29-7-2002 om 22:23 Edit Post Reply With Quote
Goed gedaan J=Ans. En groot gelijk.

BTW, ken jij of ben jij ook J*Ans, en J/Ans, of J-Ans of J_Ans of J.Ans?? De E-mail vermeldingen in de ledenlijst verschillen soms wel.
Ik sta zelf ook onder enkele namen in de ledenlijst: omdat ik niet zoveel van Internet ken en in het begin niet ingelogd geraakte wegens paswoord problemen (en daarom een paar keer opnieuw probeerde)
Toevallig merkte ik ook dat het E-mail vakje van ALbert I verwijst naar Therapy? Toch 2 bekende namen hier op dit forum, die volgens mij al ooit mekaar antwoordden.
Curieus allemaal.

J=Ans

Gepost op 29-7-2002 om 22:33 Edit Post Reply With Quote
Al die J_*+/=Ans zijn dezelfde. Ik moest soms terug inloggen, omdat ik met de oude naam niet binnengeraakte, en de "paswoord vergeten"-functie van deze site helemaal niet werkt. De e-mail die je dan krijgt geeft een foutief paswoord.
Arsene

Gepost op 30-7-2002 om 06:00 Edit Post Reply With Quote
Beste J Ans,

Het paswoord die je toegestuurd krijgt is niet fout. Enkel, en alleen om veiligheidsredenen... het is niet het paswoord die je bij inschrijving opgaf. Maar het toegestuurde paswoord werkt wel degelijk.

Door wraak te nemen komt een man gelijk met zijn vijand; maar door daar van af te zien staat hij hoger.

View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Albert I

Gepost op 30-7-2002 om 10:03 Edit Post Reply With Quote
Beste J_ans,

dat AG naar KVOP verwijst is zo ongeveer een van de meest zinnige uitleg die ik over de brieven gehoord heb.

Dat DUA naar Van Damme wijst is toch wat met de haren getrokken,

ANS : Albert Notre Sire: tja

Casse-cou : een gevaarlijke trap in Canada ??

We hoeven idd niet alles te slikken wat ze hier vertellen. En we worden af en toe met een kluitje in het riet gestuurd.
Of we borduren verder op geruchten die later helemaal niet lijken te kloppen.

Misschien kan jij ons vertellen waar DUA en ANS voor staan.

Albert I Koning Der Belgen RR

L union fait la Force

J_Ans

Gepost op 30-7-2002 om 17:08 Edit Post Reply With Quote
Arséne,
Het werkt nu inderdaad. Ik heb terug kunnen inloggen als J_Ans met je paswoord en het daarna verandert. Maar dat veranderen schijnt wel nodig te zijn, anders weet je het de volgend ekeer weer niet meer. Vooral als je zoals ik elke dag grote schoonmaak houdt in cookies, Temp files en Temporary Internet files.
Groetjes,
Jan

Kristof-185

Gepost op 29-8-2002 om 18:35 Edit Post Reply With Quote
quote:
Origineel geplaatst door patte
Wat mij ook steeds blijft intrigeren is de verwijzing naar Poe en meer naar Amontillado (verwijzing naar een inmetseling). Ik denk dan meer bepaald aan de ruimtes achter de westelijke muur van de crypte (waar zich een doodskist en skelet bevond en waar ook nog een opening was die toegang verleende tot een ruimte onder de benedenkerk). Wel een beetje luguber.
Er was reeds zand voorhanden en stenen zullen er misschien ook wel gelegen hebben. Wijwater was ook beschikbaar. Nog wat cement en Arsene kon zijn voorverpakte trofee inmetselen. Tot hier mijn (ziekelijke) fantasie.

Dit zou de bizarre zin kunnen verantwoorden :'niemand wordt graag tegen een muur gezet die hij zelf heeft opgetrokken.'.
Niet echt een veelvoorkomende zegswijze. En het staat dan nog in één van de laatste brieven.

Yves

Gepost op 1-9-2002 om 13:45 Edit Post Reply With Quote
kristof-185

Beste kristof,
de uitdrukking 'être placé au pied du mur' is niet zo ongebruikelijk in het Frans, zeker niet in de dertiger jaren. Als Franstalige vind ik die zin helemaal niet intrigerend, aangezien AG de schuld van het mislukken van de onderhandelingen bij het Bisdom probeert te leggen.

Danny

Gepost op 1-9-2002 om 16:48 Edit Post Reply With Quote
Volgens mij gaat achter die zin veel meer schuil ! Misschien wel hét detail waardoor iAG de bergplaats ontdekte !
De bijkomende informatie die men dient te weten uit 1934 is dan immers : waar heeft AG toen een muur opgetrokken ? Het antwoord hierop kon in 1989 achterhaald worden aan de hand van een - bijkomend en tot dan toe verkeerd geinterpreteerd - document.

Der Kommissar

Gepost op 3-9-2002 om 19:31 Edit Post Reply With Quote
Zoals u gelezen heeft, zijn onze reakties op het"detail" (rubriek 1 oktober) verdwenen. Als ik een reaktie wil plaatsen krijg ik geen toegang tot het Forum. En U ?
<<  1    2    3  >>