De Rechtvaardige Rechters
Nooit
Niet aangemeld [Aanmelden - Registreren]

Printbare Versie | Zend naar een Vriend
Inschrijven | Toevoegen aan Favorieten
<<  1    2  >>
Auteur: Onderwerp: Laatste Nieuws!
Smalle

Gepost op 5-8-2002 om 05:57 Edit Post Reply With Quote
Laatste Nieuws!

Vandaag in Het Laatste Nieuws:

een zekere J. G. gaat er voor! Volgens hem bevinden de R.R. zich in een pand op de St.-Antoniuskaai dat eigendom is van het OCMW. Hij heeft officieel een toelating gevraagd om een nis open te breken. Te horen aan zijn uitleg, heeft hij op deze site de mosterd gehaald.

Krijgen we al uitsluitsel vóór 1/10?

View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Smalle

Gepost op 5-8-2002 om 07:20 Edit Post Reply With Quote
Sint-Vincentius

Het gebouw waar J. G. het over heeft (en waar hij fier voor poseert - met een typmachine!) is de Sint-Vincentiuskapel (nu Cultuurkapel). Ik heb gauw de foto's op de site van Willy nog eens vergeleken met de plattegrond. Het zou kunnen, maar er zijn toch ook details die niet kloppen. Maar... hoe gedetailleerd is de schets?
Het belooft spannend te worden...

Vilain

Gepost op 5-8-2002 om 11:45 Edit Post Reply With Quote
persartikels

Vind jij dat spannend Smalle ? Ik vind het gewoon een misselijke poging om via deze zite het ei uit een ander zijne nest te grijpen .
En daarenboven is het je reinste lijkenpikkerij .
Schandalig !!!!

View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Smalle

Gepost op 5-8-2002 om 12:12 Edit Post Reply With Quote
Schandalig...

Tja Vilain,
de kans dat iemand met de kennis die hij of zij op deze site opdeed naar de pers zou stappen, was natuurlijk reëel. Het is bijna verwonderlijk dat het nog zo lang heeft geduurd.
Ik vind dat ook niet de properste manier van werken. Maar de vraag of deze 'lone rider' het bij het rechte eind heeft - of dat hij op zijn bek zal gaan, houdt mij wel bezig. In die zin vind ik het dus wel spannend.

J=Ans

Gepost op 5-8-2002 om 13:15 Edit Post Reply With Quote
Trouwens die Jurgen Gyselinck heeft ooit iets gepost op het oude forum. Zijn grootvader was aannemer, en die had ergens op de St. Aniuskaai een nis moeten kappen en die de dag erop of twee dagen later terug moeten dichtmaken. Hij vond dat verdacht en is met het verhaal naar kan. Claeys-Bouuaert gestapt, die het echter afdeed als onbelangrijk.
Deze deze Gyselinck heeft zijn mosterd van zijn grootvader en niet van deze site.

Smalle

Gepost op 5-8-2002 om 13:38 Edit Post Reply With Quote
Gyselinck

Toch ten dele: hij komt ook met de betekenis van ANS en DUA aandraven, en dat is bij mijn weten iets dat Arséne hier heeft gelanceerd (in een wederwoord).
Wat vinden de forum-experts overigens van zijn 'vindplaats'?

lumi

Gepost op 5-8-2002 om 14:32 Edit Post Reply With Quote
Niet goed.
Teveel zaken die niet kloppen.
bv : een ingemetselde nis aanzie ik wel als een effectieve bergplaats(zie brieven DUA), en ik geloof niet in dat" gevaarlijke trap" affaire.

Met de herfst in het land wordt het nog zo plezant.

Leon

Gepost op 5-8-2002 om 16:01 Edit Post Reply With Quote
beste Lumi,

kun je mij een link of de tekst van het Laatste Nieuws-artikel opsturen?? Ben namelijk erg benieuwd..

vriendelijke groet, Leon

Der Kommissar

Gepost op 5-8-2002 om 16:52 Edit Post Reply With Quote
Ik geloof er niet veel van. Wellicht Kandidaat nr 1 (er gaan er nog meer volgen die denken een "tilt" te hebben gekregen door deze website) voor Meneer Belachelijk Zomerseizoen 2002.
DUA-ANS had iAG inderdaad hier als hint gegeven.
Vond ik toen wat vergezocht...
Nota Bene, ik vroeg me enkele dagen terug af hoe het komt dat wij speurders niet verder ingaan op bepaalde gegevens, zoals die St Vincentius Kappel, zoals de St-Antonius Kaai of zoals het Pand, het College in SN, etc. Wij praten er een tijdje over en dan... niets meer ! Zou het niet wenselijk zijn dat we deze vroegere sporen/hints even "revisiteren" zoals de engelsen zeggen?
Der Kommissar

J_Ans

Gepost op 5-8-2002 om 16:55 Edit Post Reply With Quote
Ik heb nu ook het artikel gelezen. Inderdaad, de ernstige elementen "casse-cou" voor een gevaarlijke trap en de verklaring voor DUA ANS Antonius van Padua (waarmee ik trouwens niet akkoord ben) komen van deze site en wel van iA. Alleen al het niet vermelden van deze site is kinderachtig. De rest van het verhaal is volledig kaduuk. J.G. heeft het over de omslag waar "Goede Werken" opstond en komt zo tot het luxebordeel dat hier ooit gevestigd zou zijn geweest. Dossierkennis nihil dus. Die "goede werken" staat wel ergens vermeld maar zoals we allemaal weten stond er op de omslag Comiteit Mutualiteit.
iA hoeft zich geen zorgen te maken. Voorlopig toch.

biebster

Gepost op 5-8-2002 om 17:31 Edit Post Reply With Quote
laatste nieuws

jaja allemaal goed en wel maar hij durft toch wel eensbuiten te kommen met zijn gedachten

en der zijn der nog nie veel die geprobeerd ebben he

Danny

Gepost op 5-8-2002 om 19:41 Edit Post Reply With Quote
Niet geprobeerd ?
Als je naar een krant schrijft over de site en over je vermoeden dan krijg je niet eens antwoord !
Pas als je echt gaat breken dan komt VTM filmen he !
Als iedereen volgens zijn eigen vermoeden gaat onderzoeken en openbreken is er seffens geen camera meer vrij als de rr echt boven komen ! lol !!!

Weten dat we weten wat we weten en dat we niet weten wat we niet weten, dat is ware kennis.

Arsene

Gepost op 5-8-2002 om 20:27 Edit Post Reply With Quote
Is dit dan toch een bordeel ... ?

Door wraak te nemen komt een man gelijk met zijn vijand; maar door daar van af te zien staat hij hoger.

View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Vilain

Gepost op 5-8-2002 om 21:40 Edit Post Reply With Quote
bordeel

miljaar Arsène, schoon vlees in de kuip !!!
Smalle

Gepost op 5-8-2002 om 21:51 Edit Post Reply With Quote
bordeel?

Neen, Arséne,
dat lijkt me een gasthuis. (God weet waar ie die foto nu weer vandaan heeft).
Wat de ongelukkige J.G. betreft: de jongen dwaalt, zo vermoed ik.
Ik heb hem bezig gezien op VTM, en euh, ik vond hem aan de gekke kant...
Het bleek dat de St.-Vincentiuskapel niet eens meer eigendom is van het OCMW. Sinds 1993 is een NV de eigenaar. Die heeft bij de renovatie het hele gebouw binnenste buiten gekeerd. J.G. heeft z'n brief dus alvast aan de verkeerde instantie gericht... Some detective... Onze 'lone rider' lijkt mij een serieus blauwtje te hebben gelopen! Arséne is gered...

En wij ook! :D

Der Kommissar

Gepost op 6-8-2002 om 05:34 Edit Post Reply With Quote
Goed gezegd, Danny
Der K

art-b

Gepost op 6-8-2002 om 07:57 Edit Post Reply With Quote
quote:
Origineel geplaatst door Der Kommissar
Nota Bene, ik vroeg me enkele dagen terug af hoe het komt dat wij speurders niet verder ingaan op bepaalde gegevens, zoals die St Vincentius Kappel, zoals de St-Antonius Kaai of zoals het Pand, het College in SN, etc. Wij praten er een tijdje over en dan... niets meer ! Zou het niet wenselijk zijn dat we deze vroegere sporen/hints even "revisiteren" zoals de engelsen zeggen?
Der Kommissar

art-b

Gepost op 6-8-2002 om 08:00 Edit Post Reply With Quote
Sorry mijn tekst vergeten bij het vorige, Hier is hij dan:

Ik vraag mij dat ook af waarom er niet verder wordt gegaan met de hints die we reeds hebben. Is er iemand die deze eens op een rijtje wil zetten. we hebben nu weeral een foto van een "ziekenhuis" (klooster) bij.
ik denk dat we te weinig in één lijn denken. Alle hints tesamen moete,n toch naar de plaats leiden dus moeten we ze ook samen houden.

Yoda

Gepost op 6-8-2002 om 09:51 Edit Post Reply With Quote
Het Laatste Nieuws

L'Union fait la Farce:

Dank zij OCR nemen we deze geschiedenis op in onze annalen (u kiest zelf waar u de nadruk legt), ziehier de tekst:

GENOEG GEZEVERD. IK WEET WAAR HET PANEEL IS.
Gent-De meest sensationele kunstroof van vorige eeuw is opgelost. Het paneel van de ‘Rechtvaardige Rechters’, een onderdeel van het ‘Lam Gods’, dat gestolen werd in 1934, is gelokaliseerd. Het meesterwerk bevindt zich in een toegemetselde nis in een huis op de Sint-Antoniuskaai in Gent. Dat beweert Jurgen Ghyselinck, een 28-jarige verpleger/detective die zich zeven jaar geleden in de zaak vastbeet en nu met zijn bevindingen een heel nieuw licht laat schijnen op deze spraakmakende affaire. Het pand op de kaai, een vroeger luxebordeel, is nu eigendom van het OCMW. Ik heb hun een brief geschreven met de vraag wanneer ik de nis mag uitbreken, zodat het schilderij kan teruggeplaatst worden in de kathedraal, zegt de man die aan zijn onderzoek begon omdat hij “alle zever die er rond verteld werd, kotsbeu was”.

--------------------
Dirk Coosemans
--------------------

Indien de beweringen van Jürgen GhyseIinck kloppen, komt er een einde aan hetgrootste kunstmysterie dat ons land en verre omstreken ooit beroerd heeft. Het schilderij van de gebroeders Van Eyck is zonder meer het hoogtepunt van de Vlaamse schilderkunst ten tijde van de Vlaamse primitieven. Het werk kent zijn gelijke niet en is - letterlijk - van onschatbare waarde.

LIEDERLIJK LEVEN
Volgens Ghyselinck is Arsene Goedertier inderdaad de spilfiguur in het hele drama. Maar de toenmalige organist van SintBaafs en dubieus wisselagent uit Wetteren is niet de dief, zoals vaak beweerd wordt.
Het paneel is gestolen door twee andere kerels. Onder hen een kerkbediende, die in ongenade was gevallen bij de bisschop vanwege een liederlijk leven. Hij mocht de kathedraal niet meer betreden en besloot daarop het schilderij te stelen. Goedertier was op de hoogte en keurde het allemaal goed. Als diepgelovige vondt hij immers dat de bisschop de man - een kennis van onze organist- maar moest vergeven. Bovendien viel de bisschop af te persen met allerlei onfrisse zaakjes».

MAPJE
Wat daarna volgde, is volgens Ghyselinck een waar detectiveverhaal, waarbij Goedertier en zijn twee 'kompanen' dreigbrieven schrijven naar de bisschop en daarin losgeld vragen in ruil voor het meesterwerk. Ze tekenen met ANS en DUA.
Maar het mysterie raakt nooit opgelost. De dieven en Goedertier sterven en nemen het geheim mee in hun graf», zegtGhyselinck. Of toch niet helemaal, want Goedertier is eigenlijk een ziekelijk man, héél cynisch en met een gigantisch talent voor het opzetten van mysteries. Noem hem gerust schizofreen. Hij liet allerlei aanwijzingen na. Zo vond men in zijn schuif een mapje met de titel 'goede werken'. Daarin zaten schetsen van het interieur van een huis in Gent. Hij maakte ook verwijzingen naar Antonius van Padua, de bescbermheilige van verloren zaken. ANS en DUA zijn overigens atkortingen die duidelijk verwijzen naar ANtoniuS van paDUA. De link met het pand op de Sint-Antoniuskaai in Gent was meteen gelegd».

BORDEEL
En er waren nog meer raadsels die Ghyselinck ontcijferde. ..Goede werken', de titel op het mapje, verwijst eveneens naar de schuilplaats van het schilderij. Dat; was indertijd een luxebordeel waar vrouwelijke 'goede werken' - zo noemde men dat vroeger verrichtten voor rijke mannen. In een van de dreigbrieven aan de bisschop staat overigens duidelijk: 'De 'Rechtvaardige Rechters' berusten op een plqats waar niet i,.nNiet u hetkan weghalen zonder publieke aandacht te trekken '. In een bordeel dus. Nog iets: Antonius is ook patroonheilige van de liefde».

GEVAARLIJKE TRAP
GhyseIinck vondt het pand dus niet toevallig terug aan de SintAntoniuskaai in Gent .De schetsen uit het mapje kwamen inderdaad overeen en een laatste verwijzing naar een'casse cou', een gevaarlijke trap, verschafte me zekerheid dat bet schilderij zich in een toegemetste nis onder de houten trap naar de eerste verdieping bevindt».

TOELATING
Jurgen GHyselinck wacht nu ongeduldig op een toelating om de nis open te maken en een onverwacht einde te maken aan dit grote kunstmysterie.

UNQUOTE

en de foto...

Niet in wat men zegt vindt men de waarheid, wel in wat men niet zegt.

art-b

Gepost op 6-8-2002 om 10:43 Edit Post Reply With Quote
en ik die dacht dat een journalist op zijn minst en verhaal eens nacheckt alvorens te publiceren
Justin

Gepost op 6-8-2002 om 10:46 Edit Post Reply With Quote
Wat wil je? Het is komkommertijd...

Justin

jacques

Gepost op 6-8-2002 om 11:26 Edit Post Reply With Quote
Ontkenning

Vandaag al een ontkenning in het laatste nieuws. De eigenaar van het voormalig bordeel aan de Sint-Antoniuskaai, de NV Gravesteen ontkent hierin dat het paneel in een nis onder de houten trap zou ingemetseld zijn. "In 1997 is die trap gedemonteerd en gerestaureerd. Toen is geen paneel gevonden..." Het betreffende artikel zal zo spoedig mogelijk aan justin bezorgd worden om het op de resources te zetten.
precon

Gepost op 6-8-2002 om 11:27 Edit Post Reply With Quote
In een krant zijn maar twee dingen die helemaal juist zijn :

- De datum

- De prijs

Onderzoek datgene waarom men u bespot als u het wilt onderzoeken

Der Kommissar

Gepost op 6-8-2002 om 17:00 Edit Post Reply With Quote
Zoals gezegd : eretitel Meneer Belachelijk Zomerseizoen 2002 toegekend aan Jürgen G.
A propos, de TV die alleen zou komen als er wordt opengebroken zal ook al ontchoocheld zijn. Veel breken zal er niet aan zijn, die 1 oktober , eerder wat handig demonteren...
Der Kommissar

cottereau

Gepost op 6-8-2002 om 20:58 Edit Post Reply With Quote
Goede Werken

Gedag J=Ans, JG heeft wel degelijk zijn ´Klassiekers´ gelezen. Sla Jos Cels´boek Meneer Arseen en de Rechtvaardige Rechters even open en wat lees je op blz 62 eerste regel? Juist, Goede Werken. Kan het begrip Comiteit- Mutualiteit op de bewuste omslag niet omschreven worden als het verlenen van Onderling Hulpbetoon, ... het beoefenen van Goede Werken?
<<  1    2  >>