De Rechtvaardige Rechters
Nooit
Niet aangemeld [Aanmelden - Registreren]

Printbare Versie | Zend naar een Vriend
Inschrijven | Toevoegen aan Favorieten
Auteur: Onderwerp: een plaats waar men niet zoekt
juliensart

Gepost op 17-8-2002 om 20:44 Edit Post Reply With Quote
een plaats waar men niet zoekt

Waar vindt men "rechtvaardige rechters"?
Waar zijn er al een tijdje herstellingswerken aan de gevel die zo goed als af zijn?
Waar gaat men niet zoeken als gerechtelijke dienst?
Waar was na een brand het interieur in 1930 opnieuw opgeknapt?
Waar denkt men binnen afzienbare tijd te verhuizen?
Waar kan men zo maar niet overal zonder toestemming binnen?
Waar zijn officiéle instanties nodig om de RR te openbaren?
In het Gente paleis van Justitie misschien?

View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Albert I

Gepost op 18-8-2002 om 14:11 Edit Post Reply With Quote
Hoe raak je ongezien in een gerechtsgebouw binnen met een schilderij onder de arm???

En hoe kan je dat daar dan nog verstoppen zonder dat iemand je gezien heeft?

L union fait la Force

View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Yoda

Gepost op 18-8-2002 om 14:56 Edit Post Reply With Quote
Verder is de restauratie niet in het juiste tijdskader. Als AG evt. het paneel in het justitiepaleis verbergt, hoe kan hij zeker zijn dat het veilig is? Een gevel heeft te veel te lijden onder 'nattigheid'.

Niet in wat men zegt vindt men de waarheid, wel in wat men niet zegt.

View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Der Kommissar

Gepost op 21-8-2002 om 19:58 Edit Post Reply With Quote
Ik denk dat men geen bergplaats moet zoeken "met een boodschap". M.a.w. niet noodzakelijk een justiciepaleis e.d. AG heeft gewoon gebruik gemaakt van een gelegenheid, een opportuniteit, meer niet en zijn vlugge geest heeft de rest gedaan.
Men heeft sinds 1934 al honderden "bergplaatsen met boodschap" (de laatste is van Noppe) voorgesteld en men weet waar dit geleid heeft : tot niets.
Think simple.
Der Kommissar

Yoda

Gepost op 21-8-2002 om 21:31 Edit Post Reply With Quote
The 'Kiss' principle

Niet in wat men zegt vindt men de waarheid, wel in wat men niet zegt.

woesje

Gepost op 27-9-2002 om 09:46 Edit Post Reply With Quote
nieuwe stelling

sorry, schaam ik mij even had dit over het hoofd gezien, ik heb deze stelling wel degelijk helemaal uit mijn duim gezogen, weet ik veel of AG schrijnwerkers kende en dat er 1934 nog werken waren in het justitiegebouw van Gent, alleen de gedachte dat al die rechters met hun hamertje nu misschien alle kasten en lambrisering in het gebouw gaan afkloppen schept mij veel plezier.
m.v.g.

sherlock

Gepost op 27-9-2002 om 10:40 Edit Post Reply With Quote
Justitiepaleis lijkt mij weinig waarschijnlijk. Enkele jaren geleden hebben journalisten enkele dossiers meegpikt om te illustreren, dat het gebouw inzake toezicht zo lek is als een zeef. En de RR zouden daar veilig liggen?
Petrolleken

Gepost op 27-9-2002 om 12:22 Edit Post Reply With Quote
Het Gentse Justitiepaleis is niet het enige dat zo lek is (was) als een zeef (nu: veel verbeterd) . Ge zou dan Brussel eens moeten zien!!!
De zittingszalen, en dan de muren, zijn wel voorzien van hout. Ook de banken zijn van hout maar niet van dié aard dat ze een paneel van enige omvang kunnen verbergen. Ook de stoelen van de magistratuur zijn op die maniet uit te sluiten.
Andere plaatsen in het Justitiepaleis? Waarschijnlijk wel maar ik denk niet dat het op het bureel van een Parketmagistraat zal verborgen zijn of een Onderzoeksrechter... maar ja, we zullen ZIEN... de 4de

JP

misterix

Gepost op 1-10-2002 om 01:26 Edit Post Reply With Quote
Ik blijf toch bij mijn stelling dat het om het justitiepaleis gaat. IAG zei in één of ander wederwoord duidelijk "Waar had het bisdom geen toegang in 1934?" Welnu, m.i. is dat maar op enkele plaatsen mogelijk.
1. Een gerechtsgebouw wegens de scheiding der machten (kerkelijke-rechterlijke macht)
2. Een kloosterorde (verschillende ordes werden en worden nog altijd niet gestuurd vanuit het Bisdom).
Mijn idee, maar wie ben ik???

aggadomo

Gepost op 1-10-2002 om 16:59 Edit Post Reply With Quote
Ik geef u gelijk ivm het justitiepaleis...

Mogelijke vindplaats...

Het Gerechtshof werd gebouwd op de plaats waar zich vroeger het Recollettenklooster bevond.
(klooster was toen dikwijls rustoord, het paneel 'rust')
Het imposant gebouw, gelegen aan de samenvloeiing van de Leie en de Ketelvaart
(sprak iAG niet ergens over samenvloeing ?)
In 1926 werd het interieur van het Gerechtshof door een zware brand volledig vernield, ten tijde van de diefstal waren de herstellingswerken nog steeds bezig.
Op het forum spreekt iemand met vrij grote zekerheid een hint uit, nl.

Apocalyps 1

In de zaal der ontheemden
kamp eren de vier ruiters
Eén droeg een kleed van satijn
om de hals een hermelijn
en recht spreken voor vreemden

de reactie hierop:
En nu is zijn kleed van brons. De ruiters waren moedig en zullen ten gepaste tijde herdacht worden.

verder:
Morgen in de voormiddag draaft de eertse van de vier ruiters van de
Apocalyps met zijn wapperende pandjas doorheen de site!

Is dit ook allemaal een verwijzing naar het gerechtshof ? De woorden 'zaal', 'ontheemden' en 'recht' staan cursief...

Over die ruiters en het bronzen kleed heb ik geen idee, maar iemand enig idee of daar ergens een bronzen beeldhouwwerk staat ?

Pluto

Gepost op 1-10-2002 om 20:33 Edit Post Reply With Quote
is er al ooit gezocht geweest in "De Vlaamse Opera" ?

ANS & DUA --> St-Antonius van Padua --> Franciscus van Assissi --> schilderij in Museum voor Schone Kunsten --> heeft vroeger gehangen in de Recolettenkerk te Gent --> huidig gebouw = DE VLAAMSE OPERA

aangezien AG kunstliefhebber was, zal hij toch wel eens het Museum voor Schone Kunsten bezocht hebben ? waar haalt 'm toch anders die inspiratie ? en de VO is een groot "publiek" gebouw met veel hoekskes en kantjes om iets weg te steken. bestaat er ook een bisschoppelijke loge ?

(zie ook onder rubriek "bergplaats in schilderij")

bucephalos

Gepost op 1-10-2002 om 22:24 Edit Post Reply With Quote
DUA=De Universiteit v Antwerpen
ANS = Antwerpse ..