De Rechtvaardige Rechters
Nooit
Niet aangemeld [Aanmelden - Registreren]

Printbare Versie | Zend naar een Vriend
Inschrijven | Toevoegen aan Favorieten
Auteur: Onderwerp: Hoe AG erbij betrokken geraakte...
Gunter

Gepost op 28-8-2002 om 23:22 Edit Post Reply With Quote
Hoe AG erbij betrokken geraakte...

Beste allemaal,

Intussen werden er een aantal verklaringen gegeven omtrent de achtergrond van het gebeurde (ADM, waarvoor HC en GVDG borg stonden, verspeelde geld van KVO, HC, MA, e.a.; PP en KVO stalen het bewuste paneel om via de opbrengst ervan verloren gelden te recupereren; via GVO weet AG daar echter een stokje voor te steken; hij speelt dan zijn spel).

Dit verhaal is eigenlijk als zodanig terug te vinden in WW4 op de iAG-site(geplaatst op 21/8/2001), niks nieuws onder de zon dus...

Eén element echter, blijft voor mij tot op heden volledig onduidelijk. Hoe werd AG betrokken bij het verhaal? De figuur in WW4 suggereert dat hij niks te maken heeft met de uitvoerders van de diefstal (de lijn die vanuit AG vertrekt raakt de kader van de uitvoerders niet), wel alles met de gedupeerden van de malversaties van ADM...

Dezelfde figuur (WW 4) suggereert dat GVO, de broer van uitvoerder KVO de missing link moet zijn tussen uitvoerders en AG. Hier is suggereren duidelijk op zijn plaats want er staat geen lijn meer maar een stippellijn. Die stippellijn kan betekenen dat de maker van de figuur niet zeker is of deze GVO wel de link verzorgde, de stippellijn kan evenwel ook het tegenovergestelde betekenen.

Hoe dan ook, de uitvoerders blijken het paneel afgegeven te hebben aan iemand die ze niet persoonlijk kende... Is dit wel realistisch? Welke garanties hadden zij dat ene AG uit Wetteren, gelinkt met de Katholieken, te goedertrouw zou handelen (of te kwadertrouw, al naargelang het standpunt)? Zij blijken zich volledig overgegeven te hebben aan AG gezien hij in zijn brieven duidelijk maakt dat hij - door een reeks van warrige omstandigheden - de enige is die weet heeft van de bergplaats.

Enkele theoretische mogelijkheden:
- AG ontdekte het gebeurde en chanteerde de uitvoerders op zijn beurt met bekendmaking indien hij zijn rol niet mocht spelen.
- AG ontdekte het paneel en stal het op zijn beurt om zijn spel te spelen (net als iAG dit nu lijkt te doen).
- AG werd door GVO in contact gebracht met de uitvoerders en zij gaven hem, zonder enige garanties, het paneel mee.

Van de laatste mogelijkheid wordt er op deze site doorgaans uitgegaan, terwijl het mijns inziens de minst waarschijnlijke is. De eerste twee mogelijkheden zijn naar alle waarschijnlijkheid ook niet de juiste, maar hoe is het dan werkelijk gegaan? Bestaan hier ook theoriën over?

Waarom mocht AG van de andere protagonisten zijn spel spelen?

Groeten, Gunter.

View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
juliensart

Gepost op 29-8-2002 om 06:32 Edit Post Reply With Quote
We mogen niet uit het oog verliezen dat gans de theorie van de gedupeerden en gechanteerden waarschijnlijk wel klopt maar voorlopig nog een veronderstelling is.
Er zijn bij mijn weten geen bewijsstukken die deze theorie staven. (bv brieven tussen de betrokkenen)
Wat weten we met zekerheid:
De Bank van de Arbeid ging failliet.
De panelen worden gestolen.
VDG spreekt over chantage.
Aercus ziet dieven en meent PP te herkennen.
AG stuurt zijn eerste brief.
Daarna de gebeurtenissen die we kennen.
Maar geen enkel echt bewijs voor de theorie die we met zijn allen hier wel geloven maar die pas met deze site ontstaat.

View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
J_Ans

Gepost op 29-8-2002 om 18:16 Edit Post Reply With Quote
Zeer juist geformuleerd juliensars.

Per Ardua ad astras...

J_Ans

Gepost op 29-8-2002 om 22:50 Edit Post Reply With Quote
Je bent een nauwkeurige observator Juliensart.

Per Ardua ad astras...

Gunter

Gepost op 30-8-2002 om 21:12 Edit Post Reply With Quote
Voorbereiding afpersing?

Geachte nauwkeurige observatoren,

Ik vraag me af hoe de link tussen de gechanteerden en AG gelegd werd. Jullie vragen jezelf af of bewezen werd of er wel degelijk gechanteerden waren en of zij dan ook verantwoordelijkheid dragen in het hele verhaal.
Jullie kunnen terecht of onterecht theoriën aanvallen en stellingen onderuit halen. Heb ik geen probleem mee. Maar in dit onderdeel van het forum zou het gesprek moeten gaan over de voorbereiding van de afpersing.

Het verhaal over de gechanteerden bekritiseren lijkt me zinvol, maar niet in dit onderdeel. In dit onderdeel verwacht ik van jullie alternatieve benaderingen en theoriën omtrent de voorbereiding van de afpersing. Hoe werd AG er volgens jullie bij betrokken?

juliensart

Gepost op 30-8-2002 om 22:14 Edit Post Reply With Quote
In dit onderdeel van de site wordt gehandeld over de afpersing.
Dus is mijn (denk ik terechte) vraag, wat is het ontegensprekelijke bewijs dat er sprake is van een afpersing? Toch een simpele vraag... of niet soms?

View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Willy

Gepost op 2-9-2002 om 17:20 Edit Post Reply With Quote
Hoe AG erbij betrokken geraakte ?

Op basis van wat over AG officieel bekend is zijn er maar twee mogelijkheden : ofwel in de salon van de deken bij de maandelijkse koffie en sigaar na de vergadering van de mutualiteit, of de vrijdag bij "den aperitief" in café Moka te Gent. Wat vertelde Valère ook weer : dat AG zich het lot van een gedupeerde collega wisselagent zeer aantrok. Een andere uitspraak van Valère luidt dat er een "homme d'élise" in 't spel was...het kan ook dat beide elementen samengespeeld hebben.

Danny

Gepost op 2-9-2002 om 18:30 Edit Post Reply With Quote
Ivm die "homme d'église" wordt ook naar het Waasland verwezen en naar alcohol... dan kom je bij een andere persoon uit dan GVO he, dan ben je bij ADM !

Weten dat we weten wat we weten en dat we niet weten wat we niet weten, dat is ware kennis.

cottereau

Gepost op 2-9-2002 om 20:50 Edit Post Reply With Quote
De Moka

Gedag WIlly,

Misschien wel even interessant en het moment om het verhaal van een eerdere(1926) te Gent uitgebrachte fondsenverduistering in herinnering te brengen. Draaiden op voor deze pijnlijke zaak de Gentse wisselagent A. Van den Bogaerde en een schrijver die de wereld ons benijdt ... Raymond De Kremer alias Jean Ray. Deze laatste werd op 20 januari 1927 veroordeeld tot ... zes jaar en zes maanden. Hij zou de belangrijkste geldschieter zijn geweest van het literaire tijdschrift ´L´Ami du Livre´en de ´Journal de Gand´. Hij komt vrij maart 1929. Diezelfde De Kremer zal als redacteur John Flanders op een nogal eigengereide wijze het relaas omtrent de diefte van de panelen verslaan voor de populaire gazet DE DAG(1934-1944). Hij biedt eveneens datzelfde jaar de patersnorbertijnen van Averbode zijn goede schrijverspen aan. De drukkerij zat zwaar in de vuile papieren. Een hoge leninglast, onbesuisde investeringen en dito beleid hadden de beroemde uitgeverij aan de rand van de afgrond gebracht. John Flanders heeft er de hoofdredacteur pater Daniel ... De Kesel als vriend. Deze laatste heeft langs vaders kant een rits geestelijken in de familie o.a. enkele kloosterlingen, een pastoor en te Gent een grootseminarieprof en latere hulpbisschop, Leo De Kesel. Zijn eigenste zuster is cistercienzerin en werkzaam in de kliniek Toevlucht van Maria te Gent. Wat is de wereld toch klein.
In de Moka zitten Goedertier en De Kremer aan de stamtafel hun uitleg te doen. De sigarenrook prikkelt en naast de drankjes een schoteltje Gentse kop met een kladdeke Tierentijnmostaard. Willy , uw gedacht!

J_Ans

Gepost op 2-9-2002 om 23:59 Edit Post Reply With Quote
In elk geval een mooi sfeerbeeld Gunther.

Per Ardua ad astras...

prost

Gepost op 9-9-2002 om 08:27 Edit Post Reply With Quote
jean ray

Ik typte, voor de lol, in google de volgende trefwoorden: edgar poe rechtvaardige rechters.
Twee hits: iAGs site en een andere site (zie onderaan)

Tot mijn verbazing lees ik dat RDK, alias Jean Ray ook "den Belgischen Edgar Poe" wordt genoemd. Waar heb ik Edgar Allen Poe nu weer horen vernoemen....

http://www.geocities.com/Paris/7709/detrapjeanraybio.htm