De Rechtvaardige Rechters
Nooit
Niet aangemeld [Aanmelden - Registreren]

Printbare Versie | Zend naar een Vriend
Inschrijven | Toevoegen aan Favorieten
Auteur: Onderwerp: Een laatste(?) poging
Kristof-185

Gepost op 27-9-2002 om 10:04 Edit Post Reply With Quote
Een laatste(?) poging

Op het einde van de zoektocht komen er aan sneltreinvaart nog een aantal mogelijkheden boven op het forum en dus had ik daar graag mijn steentje aan bijgedragen

AG heeft de RR verstopt achter een schilderij dat hij op dat moment restaureerde/ maakte. Achter een schilderij op doek is namelijk flink wat plaats om een 4mm dik paneel te verstoppen en als de achterkant dicht is getimmerd, bekleed,... valt het absoluut niet op.

Nog een paar extra redenen:
1) AG schilderde en restaureerde dus waarschijnlijk ook schilderijen. Het viel dus niet op als hij ergens een schilderij ging (terug)hangen. Het valt wel op als je de achterkant openbreekt (losschroeft?).
2) De achterkant kan afgedekt zijn met een constructie die los te maken is met vier schroeven. Of nagels, of pluggen,.... wat verklaart waarom iAG niet duidelijk 'schroeven' zegt in Humo. Hij heeft zelf de achterkant van het schilderij nog niet gezien maar vermoed dat iets vierkant vastgemaakt is met vier schroeven.
3) AG vervoerde geregeld schilderijen. Hij kon dus zonder probleem met de verborgen RR rijden naar waar hij wilde zonder argwaan wekken.
4) Hij wilde dat de RR in optimale omstandigheden werden bewaard. Als hij ze verstopt in een ander schilderij, kan hij daar wel zeker van zijn.
5) Hij wilde niet dat de RR verloren gingen. Dus moesten ze ontdekt worden als de bergplaats werd 'aangetast'. Een trap, een muur of een lambrizering wordt tijdens afbraakwerken zelden zachtzinnig afgebroken. Een schilderij daarentegen.
6) 'Recyclage-avant-la-lettre'? Misschien heeft hij het beschikbare hout van een bestaande achterwand herwerkt? Het valt namelijk niet op als na een restauratie het patroon van de bekleding van de achterkant is veranderd.
7) De tip van het familielid kan zijn dat die wist welk schilderij AG op dat moment aan het restaureren was. Dan kon iAG eventueel naar het schilderij gaan kijken en zich vergewissen van de mogelijkheid als bergplaats. En het familielid/tipgever wist niet wat het belang was van die tip.

Maar misschien zit ik mis want een schilderij kan niet betreden worden. En deze tip geeft iAG toch duidelijk in zijn laatste WWen. Maar misschien bedoelt hij dan weer het lokaal waar de verborgen RR hangen?

View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Pluto

Gepost op 27-9-2002 om 15:30 Edit Post Reply With Quote
volgens mij zit je dicht in de buurt !!! al aan de schilderij gedacht die in De Warande hangt ? het portret van majoor Jean-Baptist Van De,Velde (geschilderd door AG dd.1913) en heeft lange tijd in het gemeentehuis van Wetteren gehangen. of misschien heeft AG's neef Jose een schilderij moeten herstellen.
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Der Kommissar

Gepost op 27-9-2002 om 16:59 Edit Post Reply With Quote
Man, als G deze schilderij schilderde of restaureerde, dan is men in 1,2,3 bij hem ! Toch de bedoeling niet !
Stregalina

Gepost op 28-9-2002 om 09:00 Edit Post Reply With Quote
Fijn te zien dat er nog mensen in deze richting denken. Ik heb net zelf een bericht geplaatst waarin ik de mogelijkheid opperde dat de RR achter een ander schilderij zit... En nu ik nog wat verder aan het rondneuzen ben, zie ik deze discussie...

Wie weet? ...

View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Stain

Gepost op 28-9-2002 om 09:08 Edit Post Reply With Quote
Het strookt misschien niet met de mening dat de RR zich niet meer in Sint Baafs bevinden maar misschien zitten ze "achter/in" het schilderij van PP Rubens, "De intreding van Bavo in het klooster", dat hangt in Sint Baafs... 1 oktober, dag van eerste bekendmakingen, verwijst naar hem.
lionheart

Gepost op 28-9-2002 om 09:18 Edit Post Reply With Quote
is zeker geen bergplaats die geassocieerd wordt met AG: dus als hij inderdaad schilderijen restaureerde moeten we het zeker niet in de kunst gaan zoeken
Kristof-185

Gepost op 30-9-2002 om 07:22 Edit Post Reply With Quote
quote:
Origineel geplaatst door Der Kommissar
Man, als G deze schilderij schilderde of restaureerde, dan is men in 1,2,3 bij hem ! Toch de bedoeling niet !

Louis de Funes heeft eens een film gemaakt waarin hij, totaal onbewust, met een auto waar overal goud in verwerkt zat een hele trip aflegt. De link naar zijn personage ivm de gouddiefstal is dan ook snel gelegd. Maar hij kan beweren dat hij van niets wist. Hij is gewoon de auto gaan oppikken en ergens gaan afgeven.

Idem voor AG. Hij vervoerde schilderijen (laten we het restaureren even aan de kant ligegn. Ik bedoelde er enkel mee dat hij de kennis had en dus zo goed als ongemerkt zaken kon veranderen) en dus kon hij een schilderij op een dag oppikken, 's nachts het paneel erin verbergen en het schilderij de volgende dag op de bestemming afleveren. Aangezien hij het schilderij dan ooit in zijn bezit heeft gehad, zou een verdachte worden maar hij zou er zich probleemloos uitpraten.
De kans is klein dat hij op veertien dagen een plan heeft uitgedokterd waarin geen foutjes zitten.
Maar het is slechts een theorie, zoals zovele andere; maar was zei iAG niet dat de bergplaats 'mocht gezien worden'?

View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
barthélémy

Gepost op 30-9-2002 om 08:03 Edit Post Reply With Quote
Re: AG als Kunstschilder – in principe mogen de RR door AG ook overschilderd werden…
LaCantatrice

Gepost op 30-9-2002 om 14:07 Edit Post Reply With Quote
la cantatrice essaie
LaCantatrice

Gepost op 30-9-2002 om 14:08 Edit Post Reply With Quote
deux fois
Der Kommissar

Gepost op 30-9-2002 om 16:13 Edit Post Reply With Quote
De RR overschilderen? Kan. Maar dat zie ik G toch niet doen !
barthélémy

Gepost op 30-9-2002 om 18:41 Edit Post Reply With Quote
overschilderen

Overschilderen kan vrijwel. Een voordeel had kunnen zijn, dat daardoor de origineel van Van Eyck beter tegen vocht etc. beschermt werd. Dit is ook een zekere reden voor het schilderen van de rug van laat-middeleeuwse schilderijen (Columba-Altarstuk van RvanderWeyden) met een soort imprimatuur. Mogelijk dat AG over recente restauratietechnie op de hoogte was via de akademie. Kan dat??
Teddy Millman

Gepost op 30-9-2002 om 19:36 Edit Post Reply With Quote
Nee toch

kom zeg, overschilderen...
wie de brieven leest weet dat hij in feite smeekte om de RR te mogen terug geven...

dan zal hij ze toch niet overschilderen

en langs achter een schilderij... idd de link is te snel gelegd, louis de funes of niet...

Belegen groeten,

Teddy

k.i.k.a.

Gepost op 1-10-2002 om 10:37 Edit Post Reply With Quote
Allemaal goed en wel, maar zoals ik het begrepen had, mocht de bergplaats -om logische redenen- op geen enkele manier verwijzen naar Arsène. Een restauratie of ander werk van zijn hand is dan toch wel geen optie?
Wimme

Gepost op 1-10-2002 om 13:37 Edit Post Reply With Quote
let op je spelling!

BeschermD!!!!

quote:
Origineel geplaatst door barthélémy
Overschilderen kan vrijwel. Een voordeel had kunnen zijn, dat daardoor de origineel van Van Eyck beter tegen vocht etc. beschermt werd. Dit is ook een zekere reden voor het schilderen van de rug van laat-middeleeuwse schilderijen (Columba-Altarstuk van RvanderWeyden) met een soort imprimatuur. Mogelijk dat AG over recente restauratietechnie op de hoogte was via de akademie. Kan dat??