De Rechtvaardige Rechters
Nooit
Niet aangemeld [Aanmelden - Registreren]

Printbare Versie | Zend naar een Vriend
Inschrijven | Toevoegen aan Favorieten
Auteur: Onderwerp: Bergplaats in schilderij
Stain

Gepost op 28-9-2002 om 13:23 Edit Post Reply With Quote
Bergplaats in schilderij

In Sint Baafs hangt een schilderij van Jos Trotteyn waar volgens mij de RR perfect in kunnen verschuilen. Jos Trotteyn, die sinds 1954 verantwoordelijk was voor de jaarlijkse reiniging van het veelluik, verklaarde dat “het paneel met de Rechtvaardige Rechters hetzelfde craquelé vertoonde als dat van de andere panelen van het veelluik...”. Kan hij iedereen wel wijsmaken terwijl hij het overschildert.

View User's Profile View All Posts By User U2U Member
sherlock

Gepost op 28-9-2002 om 14:32 Edit Post Reply With Quote
M.b.t. tot de theorie "schilderij in/op/over/voor paneel" zijn duizend-en-één variaties denkbaar.

De laatste maanden heb ik ook tientallen mogelijkheden gezien. Eentje wil u niet onthouden: in de buurt van het Pand hangt een schilderij, dat vrijwel even groot is als het paneel, voor een geschikte bergplaats. Het schilderij is kunstig, maar geen grote kunst en dateert vermoedelijk uit de jaren dertig. Het stelt een stervend / rustend personnage voor.

Pluto

Gepost op 28-9-2002 om 19:22 Edit Post Reply With Quote
hoezeer ik reeds lang dacht aan de "schilderij-in-een-schilderij"-theorie, dit is ik toch wel wat riskant. indien zoiets kan, dan is die schilderij toch al een paar keer van plaats veranderd, onderhouden en eventueel hersteld. tenzij ge er één vindt met een pak stof erop. de RR is al een donker paneel, doe daar nog 68 jaar stof bovenop..... de perfekte verdwijntruc.
en waar verbergt ge "ouwe rommel" ? op de zolder !!!
vergeet niet, AG kreeg de RR in z'n handen en moest vlug iets bedenken. hij kon er toch geen dagen met zitten leuren hé. toch kon 'm het ongemerkt wegsteken wat ge nu niet meer kunt doen. blijven zoeken

Vilain

Gepost op 28-9-2002 om 19:33 Edit Post Reply With Quote
bergplaats in schilderij

Een beetje meer respect aub .
Jos trotteyn heeft niemand iets proberen wijs te maken . Hij is nu oud en ziek, als hij ondertussen ook niet overleden is, maar hij zei mij letterlijk het volgende aan de telefoon enkele jaren geleden : "ik heb idd mijn woorden ingetrokken, maar niet omdat ik ongelijk had, maar om van den ambras vanaf te zijn ."
Hij wou zeker niemand iets wijsmaken en overschilderen - daarvoor had hij m.i. te veel respect voor het kunstwerk .

View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Pluto

Gepost op 29-9-2002 om 21:31 Edit Post Reply With Quote
speciaal voor diegene die in Gent wonen : ga eens kijken in 't Museum voor Schone Kunsten. er hangt iets met de naam "Assisi" (foto staat op het net).

prima website trouwens.... als ge van schilderijkes houdt. eenvoudig te vinden via http://www.gent.be/

Stain

Gepost op 29-9-2002 om 23:02 Edit Post Reply With Quote
"Assisi" die op zich verwijst naar 4 oktober, de feestdag van deze heilige...
LBP

Gepost op 30-9-2002 om 15:31 Edit Post Reply With Quote

terwijl volgens mij Assisi verwijst naar het gerecht, rechters , RR

Pluto

Gepost op 30-9-2002 om 19:32 Edit Post Reply With Quote
en waar heeft "Assisi" vroeger gehangen ? in de Recolettenkerk te Gent en dat is nu ...... De Vlaamse Opera !!!

http://www.vlaamseopera.be/ />
(rubriek gebouwen - zie bouwplan)

waarom deze plotse gedachte ?
ANS & DUA = St-Antonius van Padua = Franciscus van Assisi = Recolettenkerk = De Vlaamse Opera

alle voorwerpen & namen & feiten moeten uiteindelijk naar één punt leiden....... volgens mij is het "opgezet spel" ... een comédie

Teddy Millman

Gepost op 30-9-2002 om 19:45 Edit Post Reply With Quote
Vreemde theorieen

Idd,goed onderbouwde theorie
maar schilderijen veranderen al eens van eigenaar...
men zou al een schilderij moeten nemen dat vast hangt en blijft hangen.
sommige schilderijen kunnen idd vastgemaakt worden in een muur of zo

jaja

het valt allemaal te overdenken

toch vind ik dat ongeloofwaardig hoor

doch zoek gerust voort ge hebt nu nog een goede 12 uur schat ik (tis nu 30/09/02 )

groetses,

Teddy

Teddy Millman

Gepost op 30-9-2002 om 19:47 Edit Post Reply With Quote
de klok

iAG uw klok staat verkeerd hoor ik heb om 21 u 48 een berichtje gezet en er staat 19 u 45

foutje?

groeten,

Teddy

PS ook dit bericht is verstuurd omstreeks 21 u 48

Pluto

Gepost op 30-9-2002 om 19:53 Edit Post Reply With Quote
beste Teddy & de rest, "het" hangt niet achter een schilderij maar wel in "De Vlaamse Opera", maar morgen "valt het doek" ("doek" heeft meerdere betekenissen) en dan komt de RR "ten tonele". die plattegrond heb ik precies nog ergens gezien (sterk vergroot en wat bijgeknipt). AG zit nu met "plank"enkoorts
Pluto

Gepost op 30-9-2002 om 20:30 Edit Post Reply With Quote
aangezien AG regelmatig het penseel hanteerde, zal hij toch wel eens het "Museum voor Schone Kunsten" bezocht hebben ? en Assisi" gaf hem de ingeving voor de bergplaats. "De Vlaamse Opera" zal toch een enorme ruimte hebben om attributen te stockeren ? begin maar te zoeken
en dat verklaart "casse cou", opgepast voor het opstapje in den donker, hehe. rest de vraag, hoe heeft 'm dat kunnen binnenbrengen ? waren ze niet aan 't werken rond die periode ? 't is in ieder geval een publieke plaats.

aggadomo

Gepost op 1-10-2002 om 09:23 Edit Post Reply With Quote
kruisweg

ergens anders op dit forum is reeds de mogelijkheid van een kruisweg geopperd...
in een schilderij lijkt mij een zeer goede mogelijkheid, en als dat dan nog een schilderij van een kruisweg is, dan denk ik misschien aan de fase waar jesus struikelt (casse-cou) en een tijdje blijft zitten vooraleer hij terug opstaat (het rust)
maar dit is eigenlijk maar een pure gok...