De Rechtvaardige Rechters
Nooit
Niet aangemeld [Aanmelden - Registreren]

Printbare Versie | Zend naar een Vriend
Inschrijven | Toevoegen aan Favorieten
Auteur: Onderwerp: Scan methode
Willy

Gepost op 16-4-2002 om 15:49 Edit Post Reply With Quote
Scan methode

Zijn er forumbezoekers die vertrouwd zijn met deze techniek (zie ww73) ? Hoe en waar zou dit in deze zaak toegepast zijn ?
Ik veronderstel in de brieven...

View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
ALie

Gepost op 16-4-2002 om 20:00 Edit Post Reply With Quote
Beschouw de SCAN methode als een soort leugendetector. Het verschil is dat SCAN toegepast wordt op "persoonsongebonden" materiaal, t.t.z. ontdaan van emotionele karaktertrekken. In die zin kan het dus niet alleen toegepast worden op live-verklaringen, maar ook op geschreven teksten.

Uiterste voorzichtigheid bij de toepassing van deze techniek is wel geboden. Deze techniek mag bijvoorbeeld niet uitmonden in een soort Nostra Damus interpretatie, waarbij geschreven teksten -- na de gebeurde feiten -- op de "gepaste" manier op de waarheid gespiegeld worden...

View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
pietervangent

Gepost op 16-4-2002 om 21:23 Edit Post Reply With Quote
Ik ben niet bekend met de SCAN methode, anders dan een vlug bezoek aan de website in ww 73. De techniek laat verwantschap zien met NLP (Neuro Linguistisch Programmeren) waarmee onder meer de semantiek van woorden genanalyseerd wordt. Ik ben er vrij zeker van dat de SCAN techniek op de brieven is toegepast. Hiermee zouden dus koppelingen gemaakt kunnen worden van de betekenis van de woorden met de intenties en gevoelens van de schrijver. Ik ben het eens met de opmerking van ALie, doch onschuldige woorden kunnen een "niet mis te verstane betekenis" hebben, m.a.w.: iemand zegt of schrijft nooit iets "zomaar". Wie kan met deze methode de brieven te lijf gaan?

Rupert

Gepost op 17-4-2002 om 11:14 Edit Post Reply With Quote
Voor mensen die iets meer wensen te weten over de "SCAN"-methode.

http://www.homeoffice.gov.uk/rds/a-zsubjects.html#S