De Rechtvaardige Rechters
Nooit
Niet aangemeld [Aanmelden - Registreren]

Printbare Versie | Zend naar een Vriend
Inschrijven | Toevoegen aan Favorieten
Auteur: Onderwerp: Ieper
Therapy?

Gepost op 24-4-2002 om 10:45 Edit Post Reply With Quote
Ieper

Het geen wat DUA schrijft over Ieper is juist.

Familieleden van A.G. Die nu nog steeds leven hebben me ooit verteld dat de RR zich in Ieper bevinden. De reden Ieper was in WO II totaal verwoest (moet jij nog weten he Albert I).
In 1934 warn ze bezig met honderden huizen te vernieuwen.
Niemand zou het raar vinden al er iemand met een "deur" zou rondlopen.

Zelf geloof ik niet dat de RR zich in ieper bevinden.

Groeten T

View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Justin

Gepost op 24-4-2002 om 10:57 Edit Post Reply With Quote
quote:
Origineel geplaatst door Therapy?
Het geen wat DUA schrijft over Ieper is juist.

Familieleden van A.G. Die nu nog steeds leven hebben me ooit verteld dat de RR zich in Ieper bevinden. De reden Ieper was in WO II totaal verwoest (moet jij nog weten he Albert I).
In 1934 warn ze bezig met honderden huizen te vernieuwen.
Niemand zou het raar vinden al er iemand met een "deur" zou rondlopen.

Zelf geloof ik niet dat de RR zich in ieper bevinden.

Groeten T

WO I bedoel je toch hé

Justin

Danny

Gepost op 24-4-2002 om 11:30 Edit Post Reply With Quote
Wat je vertelt over Ieper ivm die vernielingen na WO I dat was ook zo in Dendermonde ! Ook daar werd in de jaren '20 en '30 gerestaureerd omdat er enorm veel vernield en beschadigd werd tijdens de oorlog. Wellicht niet vergelijkbaar met Ieper, maar toch !

Weten dat we weten wat we weten en dat we niet weten wat we niet weten, dat is ware kennis.

Willy

Gepost op 25-4-2002 om 17:54 Edit Post Reply With Quote
Ieper

Uit een recent contact met een rechtstreekse nazaat ve broer van AG kan ook ik het verhaal van Ieper bevestigen. De man noemde zelfs twee mogelijke bergplaatsen, die mij op het eerste zicht wat bij het haar getrokken leken tot...bij verder nazicht dat het inderdaad niet uit te sluiten is dat AG regelmatig in de streek van Ieper toefde. In het DLG vindt je de samenstelling van de beheerraad van de groep Plantexel : naast de groep Goedertier is er ook sprake vd groep Van Overstraete, allemaal handelaars uit Ieper (4) en Poperinge (1).
Een van de twee plaatsen die de nazaat van AG noemde was de Ijzertoren. Lijkt op het eerste gezicht terug vergezocht, maar...in 1934 werden er 4 standbeelden geplaatst ter ere van grote Vlamingen die meegestreden hebben aan de Ijzer. Herinneren we ons nog een vroegere forum bijdrage van BOM, die ergens een uitspraak van AG gelezen had (maar niet wist waar), nl dat de beroemde Vlamingen over de RR waakten...zou het toch kunnen ? Ondertussen is de Ijzertoren gedynamiteerd, maar de crypte met de standbeelden is intact gebleven.Ik denk dat ik eerstdaags toch maar eens ga kijken...stof voor een nieuwe reportage.
Och ja, heb samen met Maria onlangs een schilderij (her) ontdekt. Het artikel verschijnt eerstdaags op onze familiewebsite. Warm aanbevolen aan alle RR-freaks !

Keep on searching !

View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Bom

Gepost op 9-5-2002 om 11:42 Edit Post Reply With Quote
des Flamands célèbres veillent sur les Juges...

Hello beste Willy

Oui : dans un article du journal Le Soir du 18-3-96 on peut lire que deux chercheurs anversois , Dirk Claes et Maurice Loots ont effectué des fouilles sous l'église de Sint- Amandsberg , en vain .
Le plus important : ils disent avoir lu dans une LETTRE de G que " des Flamands célèbres veillent aujourd'hui sur les Juges " et c'est la raison pour laquelle ils ont songé fouiller près du Campo Santo.
Pour ma part je n'ai jamais lu cette phrase dans aucune lettre de G . Alors : erreur ( de traduction ? ) du journaliste? Ou bien lettre inédite découverte par ces deux chercheurs ?
Pourquoi auraient-ils inventé cette phrase ? Il faudrait remonter à la source de cette information et la vérifier . Si la phrase est vraie ca pourrait être une indication très importante .

Quelqu'un en sait-il plus ?

Joyeux Printemps à tous !

BOM

( on pourrait faire appel à Der Komissaar : il trouve tout ce qu'on lui demande : portes blanches, bouteilles de vin , chiens perdus...)

Vilain

Gepost op 9-5-2002 om 13:51 Edit Post Reply With Quote
Ieper

Cher Bom, De Campo Santo is reeds doorzocht, nog niet zo lang geleden trouwens, dus daar moeten we niet meer gaan zoeken . Voor de zoekers, dus toch maar Ieper ? Ook die "blinde"van Schellebelle, die de getuigenis van Lievens hoorde, woonde in Ieper toen hij de story vertelde aan zijn vrouw en kinderen en van uit Ieper kwam dus ook de vraag naar mij toe of er iets zou kunnen waar geweest zijn van het verhaal van hun vader .
Albert I

Gepost op 9-5-2002 om 18:44 Edit Post Reply With Quote
Zoals Therapy? al zei : volgens de familieleden van AG zouden ze in ieper liggen.

Ik was er in die dagen aan het front, toen het bloed van de vlamingen de ijzer rood deed kleuren.

Misschien moeten we hier ook een front gaan vormen en eens samenkomen met alles wat we weten. Zo kunnen we eens alle gegevens samen leggen. Het helpt je een stap vooruit, vraag maar aan het duo danny-Therapy?

Albert I Koning der Belgen rechtvaardige Rechter

Vilain

Gepost op 10-5-2002 om 08:55 Edit Post Reply With Quote
Ieper ?

Ja Sire, goed gedacht die samenkomst .
Vermits ik mij zelf niet zo ver kan verplaatsen, stel ik voor :het provinciaal domein "Den Blakken", onder het welwillend oog van "De Majoor", het portret waar de geest van Mr. Arsène uitstraalt .... Die zou ons misschien kunnen helpen, niet ?
Mijn eerbiedige groeten . Vilain

Albert I

Gepost op 10-5-2002 om 09:18 Edit Post Reply With Quote
Lieve Vilain,

Ok de plaats is goed voor mij. Nu nog een geschikte datum. En hopelijk veel trouwe onderdanen die naar onze samenkomst willen komen. Misschien moeten we Arsene uit uitnodigen. In de hoop dat hij dan komt.

Salutations

Albert I Koning Der Belgen Rechtvaardige Rechter.

Roeland

Gepost op 10-5-2002 om 11:48 Edit Post Reply With Quote
Een samenkomst lijkt mij een zeer goed idee. Is de samenkomst ook open voor een zeer geïnteresseerde "newbie" die vooral wilt komen luisteren?
View User's Profile Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Danny

Gepost op 10-5-2002 om 18:26 Edit Post Reply With Quote
Wel ja, de samenkomst moeten we echt laten doorgaan. En ja Roeland ze is open voor alle newbies... Misschien komt dé oplossing wel van iemand die nog duidelijk kan kijken door alle hints en tips heen.

De plaats is perfect vind ik. Vilain stel jij ook eens een datum voor ? Een zaterdag of een zondag in de namiddag misschien ?

Weten dat we weten wat we weten en dat we niet weten wat we niet weten, dat is ware kennis.

Vilain

Gepost op 10-5-2002 om 21:43 Edit Post Reply With Quote
Ieper-samenkomst

Iedere zaterdagnamiddag is prima voor mij . Stel dus maar een datum en uur voor . Ik zal er, bij leven en welzijn, in ieder geval zijn . Vilain
Roeland

Gepost op 11-5-2002 om 10:53 Edit Post Reply With Quote
Kan de samenkomst indien mogelijk na 17 juni plaatsvinden? Ik heb namelijk tot en met 17 juni examens.

Gegroet

View User's Profile Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
jacques

Gepost op 11-5-2002 om 14:20 Edit Post Reply With Quote
samenkomst

Op de chat zijn wij daar ook al eens over bezig geweest om een samenkomst te organiseren maar we zijn blijven steken bij wat we zouden eten. Wij hadden het wel over na 1 oktober om af te kicken bij wijze van spreken. Ik denk trouwens dat na de teruggave van de RR nog veel vragen onbeantwoord zullen zijn. Zeker over de rol van het bisdom in deze zaak en ook zeker over het ongelooflijke geklungel van het gerecht.
Maar een bijeenkomst deze zomer zou in ieder geval interessant zijn. Zaterdag 22 juni in de namiddag, kwestie van een concrete datum te hebben.

Vilain

Gepost op 11-5-2002 om 19:46 Edit Post Reply With Quote
samenkomst ?

datum, plaats en uur zie :uw mening aub. Door Justin begonnen. Vilain
J_Ans

Gepost op 27-8-2002 om 16:52 Edit Post Reply With Quote
Enkel het Belfort (neit toegankelijk voor het publiek...maarwel op 6 sept aanstaande is in 1934 voltooid. De inhuldiging was in juli 1934. Voor de rest vindt ik weinig gebouwen in Ieper waar men echt 1934 kan opplakken. Er zijn nog andere elementen die naar Ieper kunnen verwijzen. Daarover later.

Per Ardua ad astras...