De Rechtvaardige Rechters
Nooit
Niet aangemeld [Aanmelden - Registreren]

Printbare Versie | Zend naar een Vriend
Inschrijven | Toevoegen aan Favorieten
Auteur: Onderwerp: Een vermelding ivm de bergplaats in de brieven ???
Danny

Gepost op 24-4-2002 om 12:35 Edit Post Reply With Quote
Een vermelding ivm de bergplaats in de brieven ???

Ik vermoed steeds sterker dat achter de tweede paragraaf van de eerste brief veel meer schuilgaat dan we eigenlijk wel weten !

AG zelf schreef : "Wij zijn van mening dat het beter is om u niet uit te leggen door welke bewogen gebeurtenissen wij in het bezit zijn gekomen van deze parels. Dat is op zo'n verwarde wijze gebeurd, dat de plaats waar het kostbaarste van de twee werken berust, inderdaad slechts aan een persoon bekend is. Dit gegeven is het enige wat u moet interesseren, want het houdt schrikwekkende mogelijkheden in."
Misschien toch belangrijk om de originele tekst hier te lezen : "Nous jugeons qu'il est préférable de ne pas vous expliquer par quelles tribulations nous sommes entrés en possession de ces joyaux. Ceci est arrivé d'une manière à ce point confuse, qu'en vérité le lieu ou repose le plus précieux des deux oeuvres soit seulement connu par UNE personne. C'est là la seule chose qui doit vous intéresser, car elle porte en elle des possibilités terribles."

Ook onze internet Arsene verwijst in wederwoord 75 weer eens naar deze woorden : "Ik heb nooit gezegd dat ik alleen was om het paneel te verbergen. Wel heb ik gezegd dat door omstandigheden ik alleen wist waar de Rechtvaardige Rechters zich bevinden. Waarom zou het paneel 's nachts moeten zijn verborgen ?"

Ergens gaat hier veel meer schuil dan we vermoeden denk ik. Die "elle porte en elle" blijft trouwens ook konstant door mijn gedachten spoken !

Ziet iemand van jullie het duidelijker, steekt er meer achter ?

Weten dat we weten wat we weten en dat we niet weten wat we niet weten, dat is ware kennis.

View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Der Kommissar

Gepost op 24-4-2002 om 16:57 Edit Post Reply With Quote
Bergplaats in de brieven.

Inderdaad zit er meer in de brieven dan wat men gewoonlijk denkt.
Maar wat betreft het verbergen zelf : u heeft allemaal al gemerkt dat we schijnbaar met een probleem zitten. Dat is : hoe kan G in godsnaam met zijn grote "witte deur" (dewelke tussen haakjes noch wit noch een deur was) ongezien rondlopen? Enige oplossing, het kan alleen maar als G de RR (in de "witte deur") in iets anders heeft geïntegreerd dat helemaal niet aan de RR of zelfs aan een schilderij doet denken. Laten we het zo formuleren : de RR zijn eenvoudigweg geïntegreerd in een "vermomming". Vergeet Poe niet en zijn novelle "La Lettre Volée".
In dat geval mag gans Wetteren het gezien hebben zonder de minste argwaan te koesteren ! Met de "vermomming" rondlopen moet dus iets helemaal normaals geweest zijn. Een 100% gegarandeerd fiktief voorbeeld : de RR zijn geïntegreerd in een kast en die kast samen met andere zaken wordt verplaatst tijdens een verhuis en staat dus ergens anders, op de bergplaats. Geen kat die in die verhuis het verbergen van de RR zal zien ! Eind van ons zuiver fiktief voorbeeld.
Vergeet ook niet dat er geen enkele reden was om G te linken met de diefstal van de RR tijdens het leven van G. Was de "vermomming" tè omslachtig voor G alleen, dan kon hij zonder probleem de hulp hebben gevraagd , zeg maar van een verhuizer, een buur, een schrijnwerker, zijn garagist, etc. Dus zelfs niet noodzakelijk iemand van de Groep en consoorten. Om diezelfde reden kon dit ook in klaarlichte dag gebeuren en is het probleem van de nachtblindheid ook opgelost. U ziet het hoe simpelder, hoe dichter bij de waarheid ! "...pas vraiment une cachette, mais un endroit où on ne songerait pas à le chercher..."
Der Kommissar

View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Bom

Gepost op 25-4-2002 om 09:52 Edit Post Reply With Quote
Hello à tous

A mon avis G veut dire que s'il venait à mourir ( maladie, accident , assassinat ) les conséquences seraient en effet terribles :
1) pour le panneau : plus personne ne sachant où il se trouve , il disparaitrait pour toujours.
2) pour l' évêque et les " chantés : si le panneau est perdu il n'y a plus moyen pour les " Kamarades " d'exercer un chantage et récuperer leur argent , ce qui va automatiquement déclencher leur vengeance.

Dans sa lettre 14 , G dit la même chose mais d'une autre manière : " si ma cure ne me sauve pas...ma mort sera le signal inévitable...plus rien ne pourra alors empecher tout ce qu'ils ont conçu..." ( = la vengeance des Kamarades )

C'est vrai qu'il existe d'autres interpretations . Par exemple ( fictif ! ) :
-"Porte en elle "

"Porte " = une porte ( deur )
" En elle " = dans
Donc : DANS UNE PORTE !

Je n'y crois pas , évidemment , mais qui sait ?

Bom

Danny

Gepost op 25-4-2002 om 11:47 Edit Post Reply With Quote
Hulp van buitenstaanders ? Ik geloof er niet in !
AG ging ervan uit dat in juni, juli het paneel toch zou terugbezorgd worden en de zaak zou afgehandeld zijn ! Als hij in de voorgaande maanden hulp nodig had bij het verbergen, dan zou de helper het zich ongetwijfeld herinneren en zou men uiteindelijk zeker bij AG terechtkomen ! Dit wilde hij, volgens mij alleszins, zeker vermijden !

Indien er hulp geboden werd, waar ik toch ook wel in geloof, dan vermoed dat die hulp kwam van dezelfde persoon die ook de nacht van 10 op 11 april voor vervoer zorgde, namelijk PP.

Nochtans stel ik me dan toch volgende vragen :

1. Hoe komt het dan dat de betroffene (PP) uiteindelijk niet wist waar het verborgen werd (zie alinea 2 van brief 1) ? Hield hij misschien de wacht in de bestelwagen ?

2. AG werd wél gezien met een "deur". Ergens eind april 1934 is hij bij zijn schoonbroer in Dendermonde gezien met zo'n deur, deels verpakt in bruin inpak papier en deels in kranten. Hij moet toch minstens over de Vlasmarkt gelopen hebben met zijn "pakje" en dat is niemand anders opgevallen toch ! Was het wel zeker dat hij hulp gehad heeft bij het verbergen, als hij daar alleen arriveerde met zijn vracht kan hij er ook alleen weer vertrokken zijn toch ?

Weten dat we weten wat we weten en dat we niet weten wat we niet weten, dat is ware kennis.

Bom

Gepost op 25-4-2002 om 13:03 Edit Post Reply With Quote
PP complice de G pour cacher les RR ? Peut-être, mais je n'y crois pas : ca faisait de PP un complice , un témoin qui pouvait parler un jour ou l'autre . Trop risqué . Même en restant dans la voiture quelques rues plus loin , PP ( ou quelqu'un d'autre) savait déjà " où " et "qui " : trop dangereux pour G , me semble-t-il .

Dua2 insinue que G a été aidé pour le placement du panneau à la bergplaats mais ca ne veux PAS dire qu'il y avait DEUX personnes présentes sur place !

Imaginons : Un bâtiment en construction . Des ouvriers travaillent déjà à l ' aménagement intérieur . G se serait débrouillé pour ( faire ) déposer sa " porte " sur le chantier , et ce serait les ouvriers qui , SANS LE SAVOIR , auraient cachés les RR !

Ce n'est qu'une hypothèse, parmi beaucoup d'autres ...

Bom

jos

Gepost op 25-4-2002 om 13:54 Edit Post Reply With Quote
Idd

Bom bevestigt mijn vermoedens die ik hier al ergens anders heb uitgesproken: volgens mij heeft hij het paneel (tijdelijk?) in een deur verborgen:

denk maar aan de getuigenissen of aan het plan hier op de achtergrond van de site, het zijn allemaal mogelijkheden. Een kast kan ook ...
Maar na al die jaren: welke deur of kast blijft ongeschonden door weer, wind, afbraken? Dit spreekt de hypothese natuurlijk tegen ...

View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Danny

Gepost op 25-4-2002 om 16:42 Edit Post Reply With Quote
Jos, volgens mij diende die "deur" enkel voor transport !
Bekijk de achtergrond dan zie je dat met al die delen (A, B en C) nog iets anders geconstureerd werd... Meer duidelijkheid dan mijn gedeeltelijke verklaring van de schets heb ik echter nog niet. Kijk voor details in de de gegevens-verzamelbox (hier klikken).

Ik ga wel volledig akkoord met Bom in de redenering dat AG het ergens verborg op een plaats ("een dubbele muur" ?) die later door anderen (schrijnwerker, metselaar ?) werd afgesloten zonder dat zij er benul van hadden wat er, achter de triplex constructie (?), verborgen zat.
Maar ik wil er ook op duiden dat PP inderdaad niet heeft kunnen zwijgen. Het is hij immers die later aan Aercus vertelde : "Het was de koster van Wetteren hij heeft het in Dendermonde ingemetseld". Jouw bewering Bom, dat het gevaarlijk was als een ander ervan wist want dat die dan wel zijn mond niet zou houden, is dus juist !

Heeroom

Gepost op 25-4-2002 om 20:13 Edit Post Reply With Quote
Mijne Heeren,

verlies vooral niet uit het oog wat der Kommissar (en die kan het weten) hierboven zei : Laten we het zo formuleren : de RR zijn eenvoudigweg geïntegreerd in een "vermomming". Vergeet Poe niet en zijn novelle "La Lettre Volée". In dat geval mag gans Wetteren het gezien hebben zonder de minste argwaan te koesteren ! Met de "vermomming" rondlopen moet dus iets helemaal normaals geweest zijn.
En aangezien Goedertier leper was dan 2 PP's, kan diezelfde PP gewoon aan een verhuis hebben meegeholpen voor een pakje pruimtabak. Misschien viel zijn € dan wel wat later.

Heeroom
in Deo consilum

Joost

Gepost op 27-4-2002 om 20:36 Edit Post Reply With Quote
Is het niet mogelijk (het is gewoon een veronderstelling) dat Arsene geholpen is bij het verbergen van het schilderij, en dat de medeplichtige in de volgende maand(en) overleden is. Dat zou misschien verklaren waarom Arsene de enige was die de bergplaats kende ...?
Danny

Gepost op 28-4-2002 om 10:12 Edit Post Reply With Quote
Ik denk het niet Joost... reeds in de eerste brief die op 30 april aan het bisdom werd verstuurd schrijft AG : "... le lieu ou repose le plus précieux des deux oeuvres soit seulement connu par UNE personne". Dat betekent dus dat, in jouw veronderstelling Joost, de medeplichtige rond 20 april zou geholpen hebben met het verbergen van het paneel en dat ie voor 30 april reeds overleden was...

Ik denk dat een eventuele helper(s) niet op de plaats zelf geholpen heeft doch afzijdig bleef (buiten wacht houden ? dat deed PP ook al de nacht van 10 op 11 april !), of onbewust hielpen zonder zelfs een idee te hebben van wat er verborgen zat en door wie het verborgen werd (metselaars, schrijnwerkers...)
Ik hecht zelf meer geloof in mijn eerste veronderstelling dat PP erbij betrokken was. Volgens mij is dat de "loopjongen" geweest in de hele affaire. Hij was die nacht bij KVO, hij bracht SJ naar Brussel, hij postte (veel van) de brieven ! En tenslotte heeft hij naderhand het meest duidelijk gesproken over de bergplaats toch ?