De Rechtvaardige Rechters
Nooit
Niet aangemeld [Aanmelden - Registreren]

Printbare Versie | Zend naar een Vriend
Inschrijven | Toevoegen aan Favorieten
Auteur: Onderwerp: La Dernière Heure
Roeland

Gepost op 28-4-2002 om 10:30 Edit Post Reply With Quote
La Dernière Heure

Kan er iemand mij zeggen waarom AG de antwoorden op zijn brieven in La Dernière Heure liet plaatsen en niet in een andere krant?

View User's Profile Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Justin

Gepost op 28-4-2002 om 10:46 Edit Post Reply With Quote
AG was katholiek, LDH is een liberaal blad, normaal gezien dus geen blad voor hem, maar hij kon er toch gemakkelijk aan geraken (oa bij de garagist). Soms had hij ze mee naar huis, en toen zijn vrouw er naar vroeg waarom hij dat blad las, antwoordde hij: "Voor de literaire rubriek".

Justin

View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Rupert

Gepost op 29-4-2002 om 19:00 Edit Post Reply With Quote
Is het ook niet zo, dat hij de draak stak, met de mensen die afgeperst werden, door hen te verplichten, katholiek zijnde, berichten te plaatsen in een liberaal blad.

Ook een mogelijkheid kan zijn, dat de afperser, dan in het liberaal milieu gezocht moet worden, maar dat vind ik al te doorzichtig, dus opteer ik voor de eerste keuze.

Rupert.

Justin

Gepost op 29-4-2002 om 19:06 Edit Post Reply With Quote
Klopt eveneens

Justin

Vilain

Gepost op 8-5-2002 om 20:44 Edit Post Reply With Quote
feiten in verband met de brieven

enkele feiten en persoonlijke bedenkingen in verband met de brieven :
1)-. Het uur,de dag en de plaats waar de brieven werden gepost :
1e brief - ma 30.4.34 - Antwerpen
2e brief - za 19.5.34 Brussel tussen 12 en 13 uur
3e brief - ma 28.5.34 - Brussel 8u 's morgens = AFGIFTE VAN ST.JAN IN NOORDSTATION
4e brief - do 31.5.34 - Antwerpen, tussen 17 en 18 u.
5e brief - zo 4.6.34 - Wilrijk -tussen 19 en 20 u.
6e brief -zat 9.6.34 - Brussel tussen 19 en 20 uur
14.6.34 -afhalen van losgeld bij
Meulepas - AMDG-brief
7e brief - zo 18.6.34 - Brussel -tussen 19 en 20 uur
8e brief - wo 5.7. - Brussel - tussen 20 en 21 u. == wijzigen van commissieloon naar 500.000 ipv 1 milj.
9e brief - zo 23.7.34 - Gent uur ???
(vrouw van Arsène ziek van dan af tot
eind sept)
10e brief -ma 2.8.34 - Brussel - tussen 16 en 17 u
11e brief - ma 7.9.34 (Wetteren kermis) Brussel tussen 20 en 21 u
12 e brief - zo 20.9.34 - Brussel tussen 20 en 21 u
13 e brief - do 1.10.34 - Brussel - tussen 19 en 20 u
14e brief - niet verzonden

Met uitzondering van de brief dd. 28.5, waarbij St. Jan werd terugbezorgd in het Noordstation, te 8 u 's morgens, is het wel merkwaardig dat de brieven, vooral te Brussel op een vrij laat uur werden gepost : tussen 19 en 21 u . Met de wagen gaf dat eventueel toch problemen voor iemand met nachtblindheid ?
Vooral voor sept. is dat laat want dan al donker niet ?
Te Brussel (8 van de brieven) werden ze gepost in het stadscentrum, in de onmiddellijke omgeving van de Wolvengracht (hoofdkantoor van Crédit du Nord Belge) en de Nieuwstraat, waar de Finistèrekerk was (zie AMDG-brief)
In de jaren 50 duurde de verplaatsing met de trein van uit Wetteren naar Brussel zeker 1u 30 à 2 uur en er waren lang niet zoveel treinen als nu ...
Voor de afgifte van St. Jan was er geen probleem, met de eerste trein naar Brussel Noord door Lievens, de man met het puntbaardje .
Wat de auto betreft, lees ik ergens dat de max. snelheid in die tijd werd beperkt tot 30 km per uur op de grote baan ...

Nog even memoriseren : 4 brieven verzonden op zondag, 2 op zaterdag,
4 op maandag, 2 op donderdag, 1 op woensdag
8 ervan werden dus verzonden uit Brussel, 1 te Wilrijk, 1 te Antwerpen en 1 te Gent, tijdens ziekte van zijn echtgenote .
Morgen heb ik het over de inhoud .... moet nu stoppen ... Ik dacht dat deze info misschien nuttig kon zijn voor iedereen . Vilain

Vilain

Gepost op 9-5-2002 om 15:05 Edit Post Reply With Quote
brieven

2. DE INHOUD VAN DE BRIEVEN :

Dua eist : 1) 1 miljoen commissieloon
2) de definitieve klassering
3) de verzekering dat niets zal worden ondernomen om de identiteit op te sporen van personen
tussenpersonen
of anderen
belast met de overbrenging
of ontvangst
van het losgeld
EN de R.R.

DUA verklaart : 1) dat hij "beschikt" over de twee panelen
2) dat HIJ ALLEEN de bergplaats kent van de R.R.
3) vanaf 5.7.34 dat de voorwaarden, die het bisdom stelt, praktisch niet te verwezenlijken zijn en materieel onmogelijk .
Op dat ogenblik wijzigt hij wel zijn commissieloon naar 500.000 fr en 400.000 fr na 1 jaar - om een oplossing te forceren .
4) op 23.7.34 dat, als er geen oplossing is op 28.7.34, niemand van ons, ook geen van ons, het ooit nog zal kunnen zien of aanraken . Het zal voor altijd verdwenen zijn (9e brief dd. 23.7)
5) na 1.10.34, in de 14e -niet verzonden brief - dat de voorwaarden praktisch niet te verwezenlijken zijn omdat de RR rusten op een plaats waar hij, noch iemand anders het kan weghalen zonder de publieke aandacht te trekken .

In de 12 brief dd. 20.9.34 verklaart hij daarenboven dat hij pas sinds enkele dagen heeft doorzien hoe uitgebreid de wraak en de gevolgen zullen zijn ...
Hij herhaalt en beklemtoont nogmaals dat de voorwaarden van het bisdom praktisch niet te verwezenlijken zijn . Hij beklaagt zich in deze brief ook over het vertrouwen dat hij gesteld heeft in de bisschop, terwijl hij van diens kant alleen maar wantrouwen krijgt en hij zegt dat de bisschop hem beter de St. Jan had laten behouden, zodat hij dan nog over de 2 panelen zou kunnen beschikken en kunnen onderhandelen hebben met "andere groepen" hij spreekt dus wel degelijk over "groepen", niet over personen..

De bergplaats was dus zeker niet de kathedraal op het ogenblik van de diefstal, zoals Mr. Mortier het stelt ....
Als de RR. in de kathedraal berusten - wat niet uitgesloten is - dàn zeker niet omdat ze er door DUA (in dit geval dan Arsène Goedertier) werden weggestopt op het ogenblik van de diefstal .

De bergplaats zie ik als een wanhoopsdaad .
Het geld is dan wel verloren .... maar er zijn ergere zaken schrijft hij trouwens ook nog .
Het kon dus niet zo een ver op voorhand geplande bergplaats zijn en niet een voor de hand liggende . Arsène was er, op het ogenblik van de start van de afpersing ,van overtuigd dat de hele zaak rap zou afgehandeld zijn geweest .
Hij was op de hoogte van wat er zich op de achtergrond afspeelde volgens mij - op 20.9.34 toch zoals blijkt -en vandaar dat hij in de 14e brief bezig was met een soort rebus, een soort code, die inderdaad kan verwijzen naar de Ridders van Christus en de drie TTT's, maar niet omdat hij het paneel daar achter verborg, zoals door iemand werd gesteld . Tot daar deze zo bondig mogelijk gehouden samenvatting .....

Arsene

Gepost op 2-9-2002 om 17:17 Edit Post Reply With Quote
voor Vilain, voor de verjaardag

Door wraak te nemen komt een man gelijk met zijn vijand; maar door daar van af te zien staat hij hoger.

View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Vilain

Gepost op 2-9-2002 om 18:05 Edit Post Reply With Quote
foto

Dank je wel Arsène voor deze foto . Hij is klaarder dan de mijne .
Leuke attentie !!!
Hij heeft echter niets met Het Pand te maken he - of toch niet rechtstreeks .
Het is de foto van de villa van Lievens tussen Schellebelle en Wetteren, die o.a. in 1963 werd afgedrukt in een reportage . Deze villa bestaat echter niet meer .....?
Er bestaat voor mij ook twijfel of dit de juiste villa was, want er wordt in het artikel van 63 gesproken over "het zottekot" . Welnu, wij speelden regelmatig in de buurt van Den Blakken,het kapelletje van Bracke en - wat wij noemden "het zottekot" en dat was een villaatje dichter bij Den Blakken, den echten Blakken dan .....
De villa van de foto moet iets verder hebben gestaan wschl in de buurt van de cartonnage . Het huis van Bette ?
Deze villa heb ik, onder deze gedaante, niet meer teruggevonden, dus ofwel bestaat hij niet meer, ofwel is hij sterk van uiterlijk veranderd . Ik mocht die uitleg toch geven he ? Leuk cadeau voor mijn verjaardag !

cottereau

Gepost op 2-9-2002 om 21:24 Edit Post Reply With Quote
Villa Jos Lievens

Gedag Vilain,

Een haarscherpe foto van deze villa te Jabbeke staat afgedrukt in ´Mijnheer Arseen en de Rechtvaardige Rechters´ van Jos Cels. Het boek draagt als ondertitel´Geschiedenis van de opzienbarende kunstroof in de Sint-Baafskathedraal te Gent´. Deze kunstuitgave werd gedrukt bij J.E. Buschmann te Antwerpen, gepatroneerd door de vzw Meyers Succes Club en opengefeest in het Osterrrieth-huis te Antwerpen op 21 oktober 1976. In voormeld boek staan meerdere leuke lichtdrukmalen.

Niets is ooit wat het lijkt, Armageddon: proloog 2, folio 10, alinea 2002